Det har nästan blivit en självklarhet att jämföra och läsa recensioner om en webbplats, tjänst eller produkt innan vi bestämmer oss.
Det här är en utveckling som inte bara har hjälpt konsumenter att enklare hitta vad de söker. Det har satt press på marknaden för att ta fram ett ännu bättre utbud och det är framför allt tydligt på spelmarknaden.
Spelarnas röst på marknaden
Internet är precis som universum ständigt expanderande. På bara tio år har antalet spelsidor exploderat. Det här har gett upphov till recensionsplattformar som CasinoChansen, där spelare kan gå in och läsa recensioner om svenska casinosidor för att se vilka som möter standarden. Den här typen av plattform gör omfattande bakgrundskontroller av både nya och befintliga casinon och kontrollerar licenser, säkerhetsprotokoll och andra grundläggande aspekter. Detta ger spelarna en god grund för att välja ett casino som passar deras preferenser. Alla nätcasinon har inte samma utbud. Några är nischade mot en viss spelgenre medan andra har ett blandat utbud. Det viktiga hos ett bra casino är inte specifikt vilka spel som finns i spelutbudet, utan att kvaliteten på tjänsten och dess service är mer än väl godkänd.
Samtidigt som bra casinosidor lyfts fram höjer recensionsplattformarna rösten när det finns casinosidor som inte är bra. Det finns både bra och dåliga casinosidor och om de sämre inte pekas ut kommer de aldrig att försvinna eller utvecklas.
Sätter press på industrin
Varje kunds röst är viktig, men det är lätt att rösterna försvinner i sorlet. Recensionsplattformar kan föra spelarnas talan och har lättare för att påverka industrin. Dels kan de se vad det är som spelarna inte uppskattar hos vissa plattformar och vad det är som efterfrågas. Recensionsplattformar kan därmed sätta press på spelbolagen och hela spelmarknaden för att utveckla bättre spel men också bättre teknik som gör det smidigare och säkrare att spela på nätet.
På senare år har vi sett en omfattande ökning av mobilanvändningen, och IT Finans har noterat att de som handlar på nätet föredrar mobilen framför den stationära datorn. Liknande rapporteringar har gjorts inom spelindustrin. Recensionsplattformarna är tydliga i sin granskning av spelbolagen. De som inte erbjuder sina tjänster i mobilen riskerar att tappa spelare för att de inte hänger med utvecklingen.
Registreringsprocessen och betalmetoderna brukar vara viktiga punkter och många casinon försöker inkludera så många alternativ som möjligt för att ge spelarna valmöjligheter. Däremot finns det casinon som har stannat kvar i det förgångna och som inte har börjat att använda tjänster som t.ex. e-legitimationen BankID eller betaltjänsten Trustly. Dessa har en bevisad hög säkerhet, både för spelarna och för casinot. Den här frånvaron kommer att belysas i recensionerna och spelarna kommer att få veta vilka nackdelar som finns med att spela på ett casino utan dessa.
Recensionsplattformarna har en maktposition som de flesta kanske inte tänker på. De visar spelarna vilka casinon som är värda att besöka. De håller också i klubban som kan döma om ett online casino tillhör det förgångna. Det är väsentligt att industrin lyssnar på spelarna, och därmed recensionsplattformarna. Utan spelare skulle hela marknaden falla i bitar.