Reklamveteranen Christian Bönnelyche jobbar sen ett halvår tillbaka som senior advisor på BizLab som erbjuder ägare av digitala skärmar nya möjligheter att leverera data till annonsörer på ett sätt som aldrig gjorts tidigare.
“Som annonsör har du ingen aning om vem som såg ditt budskap, hur många som såg det eller priset per kontakt.
Nu har vi en mjukvara som kan leverera det och mängder av ytterligare features såsom hur länge man tittade och hur man reagerade på budskapet ” fortsätter Christian. “Detta borde få det att vattnas i munnen på annonsörer och mediebyråer.” säger Bönan som han också kallats genom åren och som varit på alla sidor både vad gäller outdoor och indoor media.
“Jag har haft förmånen att få vara med om den fantastiska utveckling som utomhusreklam och retail media har haft. På många av de varumärken jag jobbat med har outdoor och indoor advertising varit helt centralt. Jag älskar mediet som bara blivit bättre med åren tack vare den digitala utvecklingen. Det enda som inte hängt med är faktiskt den data som gått att få fram kring vilka som faktiskt sett budskapen. Hittills har det byggt på beräkningar på resvanor, folks rörelser och skärmarnas vinkel och placering där man fått fram någon form av räckvidd och frekvens som branschen enats om. Nu kan branschen gå från att gissa till att veta” fortsätter Christian.
Med den nya tekniken tillgänglig hoppas Christian att annonsörer och mediebyråer sätter en positiv press på ägarna av de digitala skärmar som finns. Med BizLabs teknik skulle fysisk detaljhandel t ex kunna erbjuda en räckviddsgaranti på en specifik målgrupp precis som digitala medier kan göra.
Bizlab Analytics AB är ett svenskt techbolag. Företaget utvecklar en applikation som med hjälp av AI-teknik i digitala skärmar mäter och analyserar flöden av människor. Det ger t ex butiker och flygplatser värdeskapande information om människorna runt skärmarna, deras reaktion på budskapen och möjlighet att anpassa dessa. Man kan också följa kundflöden i realtid baserat på kön och ålder.