Att erbjuda rätt betalmedel för den kundgrupp som du har är viktigt för att få till avslut. Att betalsätten känns igen av kunderna och är de som just dina kunder känner till och känner sig trygga med är lika viktigt som allt annat i din e-handel.
När frågan ställdes till varför köparna avbrutit sitt köp innan avslut svarade 44% av svenskarna att det var för att frakten blev för dyr. Näst störst anledning till oavslutade köp var att det önskade betalmedlet inte erbjöds med 36%. Det visar att det är viktigt att visa tidigt i processen vad frakten kommer att kosta och vilka betalsätt som du erbjuder för att bibehålla kundernas förtroende och för att komma till avslut.
Casino utan licens med många valmöjligheter
Ju hårdare konkurrens din verksamhet desto viktigare är det att processen för avslut är smidig, snabb och att den upplevs trygg. Ett exempel på en marknad som har lyckats bra med detta är nätcasinon. När du ska spela på casino utan svensk licens är just betalprocessen väldigt enkel och det finns casino med några få betalsätt som träffar helt rätt när det kommer till deras kundkrets. Där har de stenhård konkurrens och har hittat en bra balans mellan att erbjuda rätt betalsätt för spelarna och hur många sätt som krävs.
Unik produkt, välj ett betalsätt som känns relevant
Är din konkurrens inte så stenhård utan du har en mer unik produkt är betalsättet som du erbjuder ändå en viktig del i din marknadsföring. Det är viktigt att kunderna upplever att din profil håller hela vägen, även genom betalprocessen. Bryter upplevelsen av den sista delen av köpet den känsla som ditt företag och din produkt byggt upp kan det betyda att kunden tappar förtroendet och avbryter köpet. Se till att du förstärker din profil hela vägen till slutet och inte bryter känslan hos kunderna.
Kortbetalning, det vanligaste betalsättet
76% av alla köp på nätet gjordes med kortbetalning under året, och det är faktiskt 33% som säger att de föredrar kortbetalning före andra alternativ. Undersökningen visar också att det främst är män som föredrar kortbetalningar, 39% hela 11 procentenheter mer än kvinnor. Kortbetalning är den betalmetod som är störst även i Norge och i Danmark men i Finland ligger den tvåa. Det här är ett starkt betalsätt och som antagligen kommer att ligga i toppen ett tag till.
Faktura, det betalsätt som de flesta äldre väljer
Allt fler äldre handlar på nätet och utgör en stark köpgrupp. Under coronapandemin och de snabbt ändrade köpmönstren ledde till att allt fler äldre handlar allt mer på nätet. Enligt den marknadsundersökning som Nets gjorde på uppdrag av svensk handel 2020 går det att läsa att 47% av alla köp har gjorts mot faktura. 58% av de tillfrågade som var mellan 66-74 år uppgav att de inte ville uppge kortuppgifter på nätet. Endast 36% av de som handlat på nätet har låtit spara sina kortuppgifter när de har handlat på nätet.
Swish, på stark frammarsch
Det betalsätt som ökar mest av alla är Swish vilket visar att konsumenterna är villiga att ta till sig nya betalsätt om de förstår hur de fungerar. Att Swish från början fyllde ett så stort behov som det gjorde genom att erbjuda enkla betalningar mellan privatpersoner i början är en del av svaret till att det lyckats. Nu är det allt mer butiker och till och med myndigheter som erbjuder tjänsten som betalmedel. Kombinationen igenkänning, enkelt och snabbt är det vinnande konceptet här.
Swish har dessutom inlett ett internationellt samarbete med nordiska och europeiska mobilbetal-bolag, så inom kort kommer det med stor sannolikhet även gå att betala och ta betalt med andra system inom det samarbetet.
Nätbank, på tillbakagång med fortsatt stark
Att betala direkt från sitt bankkonto via nätbank är ett av de starkaste digitala alternativen som nu har fått stå tillbaka lite till förmån för Swish. För konsumenten skiljer processen mellan de olika betalsätten inte så mycket, men antagligen har Swish ett starkare varumärke vilket gör att i takt med att allt fler e-handlare erbjuder det som betalsätt går om nätbanks-alternativet.
E-wallets och andra betalsätt har svårt att slå i Sverige
Av någon anledning har vi svenskar svårt för att ta till oss andra betalsätt som PayPal, Apple Pay och digitala e-plånböcker. De ligger tillsammans hopplöst långt ner i listan på de betalmedel som vi föredrar och använder. Med den starka internationella platsen som dessa har är det med stor sannolikhet ändå de sätt som kommer att växa starkt även här inom några år.
Många avslut missas i onödan
Vilket betalmedel som olika kunder föredrar går lika bra att ta reda på som allt annat, och minst lika viktigt. Erbjuder du fel betalsätt kommer det leda till förlorade avslut, erbjuder du för många betalsätt kommer det att vara en kostsam historia för din verksamhet. Det gäller att titta på vilken kundgrupp som du har och vilka betalsätt som dessa föredrar. Som vanligt gäller det inte att välja något som är rätt för stunden utan det gäller att du håller dig uppdaterad med vad som händer på marknaden och att just din web-handel ligger lagom mycket i framkant.