Tillfälliga butiker väcker nytt liv i stad och handel.
Popup Agency är företaget som skapar levande miljöer i både stad och handelsplatser genom att fylla lediga lokaler med variation och nyheter. Hit vänder sig e-handelsbolag, säsongsbaserade koncept och varumärken som vill möta sin målgrupp utan att behöva ta på sig långa hyreskontrakt. Modellen hjälper samtidigt fastighetsägare och kommuner att nå nya aktörer.
Med en ökad efterfrågan över hela landet tar Popup Agency in nytt kapital för att kunna springa fortare och med mer muskler i en allt hetare bransch. Ny delägare blir Gullringsbo Egendomar.
Popup Agencys affärsmodell är enkel; hitta spännande koncept, varumärken och tjänster och paketera dem på rätt plats vid rätt tillfälle. Syftet är att fylla vakanta lokaler med kortare uthyrningsperioder som ska ge liv åt platsen. Uthyrningen är ofta anpassad efter säsong där t.ex. cykelvarumärken kan synas hos nya målgrupper under vår- och sommarhalvåret eller influencers som öppnar webbshop och vill möta sina följare.
– Det händer enormt mycket inom handeln. En plötslig förflyttning sker mellan den fysiska platsen och e-handeln, men sanningen är att de båda behövs. Hos oss står därför e-handelsbolagen just nu för den största delen av de popup-butiker vi förmedla, säger Rikard Lundberg, vd och grundare på Popup Agency.
Efterfrågan på nya aktörer ökar samtidigt från både fastighetsägare och kommuner. De söker variation och nyheter i sina köpcentrum och handelsplatser och framför allt en levande miljö för alla gäster och stadsbor. Att fylla tomma gator och torg ska ge trygghet och stolthet. Genom kortare hyresavtal kan prisbilden anpassas och attraktiva ytor få liv även under lågsäsong.
Nytt kapital
Att Popup Agency tar extra fart under hösten 2019 möjliggörs med hjälp av nytt kapital från Gullringsbo Egendomar, som samtidigt blir ny delägare. Att marknaden är mogen är tydligt: Popup Agency har förmedlat dubbelt så många popup-ytor i år jämfört med förra året. Med det nya kapitalet ökar Popup Agency tillväxttakten över hela landet och planerar att öppna kontor i Oslo och Köpenhamn redan nästa år.
– Med stor erfarenhet inom fastighetsbranschen ser vi att det finns enorm potential i Popup Agencys affärsmodell. Det är oerhört spännande att vara med i utvecklingen nu när marknaden efterfrågar variation i form av nya varumärken och erbjudanden, säger Erika Hellman, vd på Gullringsbo Egendomar.
Popup är ett begrepp som kommer från USA där det till en början handlade om tillfälliga butiker kring Halloween eller i samband med utförsäljning i slutet av en säsong. Det säsongsanpassade lever kvar och det är just det som lockar många företag, e-handlare och tjänster idag. Affären handlar lika mycket om försäljning, som varumärkesbyggande och marknadsföring. Popup Agency grundades 2013 och är idag ledande i Sverige på korta hyresavtal.