Fintechbolaget Plexian har tecknat ett samarbetsavtal med Baresso.se, en av Sveriges ledande e-handlare inom hår- och skönhetsvård.
Avtalet innebär att Plexian kommer att hjälpa Baresso att bygga fortsatt lojalitet gentemot sina kunder genom personliga rekommendationer och fördelaktiga erbjudanden baserat på analys av transaktionsdata i plattformen Edge.
I första skedet kommer de rekommendationer som görs att omfatta Baressos egna produkter, men planen är att inom kort även kunna inkludera produkter från andra aktörer som använder Plexians lösningar.
– Vi är väldigt glada över att Baresso valt oss som partner och att de gett oss förtroendet att fortsätta utveckla och modernisera deras lojalitetsprogram. Återkommande kunder är oerhört viktigt för alla företag av många anledningar, inte minst då de generellt sett genererar högre intäkter till företaget än nya kunder. Genom att integrera vår plattform Edge med Baressos befintliga system, kommer vi att kunna automatisera många av de processer som tidigare varit manuella, driva nya kunder och – inte minst – arbeta för ökad kundretention och lojalitet, säger Fredrik Knutsson, vice VD och CCO på Plexian.
Genom integration med Qliro i utcheckningsstadiet, ger Plexians lösning Baressos kunder en smidigare och mer personlig köpupplevelse genom rekommendationer av träffsäker relevans.
– Konsumenter idag söker det personliga. Det är viktigare än någonsin att de känner sig sedda då de dagligen möts av spam och dåliga erbjudanden om saker de redan köpt eller inte är intresserade av. Detta är den främsta anledningen till att generiska lösningar som endast bygger på rabatter inte fungerar, säger Fredrik Knutsson.
Baressos kundbas på uppskattningsvis 200 000 personer består huvudsakligen av slutkonsumenter men även av yrkesverksamma. Avtalet med Plexian kommer att omfatta bägge områden.
– Vi är stolta över att kunna säga att vi fortsätter att växa även i en tid som innebär utmaningar för många företag såväl som e-handeln i stort. För att säkerställa fortsatt tillväxt kommer vi nu att satsa på att tillsammans med Plexian bygga än mer lojalitet gentemot våra kunder, befintliga såväl som nya. Att våra kunder är nöjda är absolut högst prioritet för oss. Det är kunderna som utgör grunden för vårt företag, därför är det följaktligen oerhört viktigt för oss att alltid sätta just kunden i centrum, säger Tomas Baresso, VD på Baresso.