Årskrönika 2022 – Sverigechef Kristian Ekström summerar året
Hem DETALJHANDEL Årskrönika 2022 – Sverigechef Kristian Ekström summerar året

Årskrönika 2022 – Sverigechef Kristian Ekström summerar året

Årskrönika signerad Kristian Ekström, Sverigechef Electrolux Professional.

Publicerat av: Redaktionen

2022 lider mot sitt slut. Innan vi går in i ett nytt verksamhetsår får Sverigechef Kristian Ekström ordet och summerar det gågna året för Electrolux Professional Sverige med sin årskrönika.

Årskrönika signerad Kristian Ekström, Sverigechef Electrolux Professional.

Det har varit ett minst sagt spännande år som nu går mot sitt slut. Ett år som starkt präglats av återhämtning efter pandemin. Många verksamheter drabbades hårt under pandemin, inte minst vår egen och många av våra kunders verksamheter. Men i takt med att allt nu så sakteliga kommer tillbaka och resandet ökar igen kan ljuset i tunnen skönjas; återgången har en positiv inverkan på vår business, inte minst på hotell och restaurangsidan.

Kinas nolltolerans mot Covid har i vissa regioner inneburit totala nedstängningar som är viktiga för vår komponentförsörjning. Detta har medfört stora störningar i komponentförsörjningen till industrin, vilket gjort att vi tidvis haft svårt att möte den ökade efterfrågan som uppkommit på marknaden. Detta har i sin tur bidragit till stora kostnadsökningar i produktionen då vi tvingats köpa komponenter utanför våra ordinarie kanaler. I skrivande stund är vår tillgänglighet på produkter mycket bättre och närmar sig den nivå vi är vana att kunna serva våra kunder med.

Vi har under året successivt ökat våra aktiviteter på fältet med fler kundkontakter och fysiska möten. Detta i kombination med den digitala tekniken ger oss bästa möjliga kontaktyta mot våra kunder och partners.

Gällande utsikterna för nästa år har väl aldrig åsikterna gått isär så mycket som nu. Men med största sannolikhet är vi på väg in i en lågkonjunktur. Frågan är bara hur djup och långvarig den blir. Vad som än händer så är vi väl rustade för att hantera den situation som uppkommer och ta ytterligare andelar på den svenska marknaden.

Vägledande principer & vårt uppdrag

Under året har vi arbetat efter våra vägledande principer:

  • Att vara kundfokuserade
  • Bygga förtroende
  • Att vara djärva
  • Agera hållbart

Som bolag arbetar vi också efter vårt övergripande mission som lyder:

”Att göra våra kunders liv enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag”.

Ett uppdrag som vi stöttar genom att tillhandahålla innovativa lösningar med stora besparingar på energi, vatten och kem, inom våra affärsområden Storkök & Dryck samt Tvätt. Exempelvis kan våra ClarusVibe tvättmaskiner i kombination med vår automatdosering och inbyggda viktceller ge stora besparingar i form av vatten, energi och tvättmedel. Ett annat exempel är den värmepumpsteknik som används i våra torktumlare, torkskåp och diskmaskiner och som ger energibesparingar på upp till 60%. Dessa lösningar kommer starkt i fokus nu med tanke på den rådande energikrisen och de höga energipriserna på marknaden.

Vi fortsätter att knyta våra kunder närmre oss med hjälp av våra eftermarknadsprodukter: Serviceavtal i kombination med våra egna tvätt- och rengöringsmedel. Vidare har vi vårt koncept Certified, ett viktigt första steg i vår strävan mot cirkulär ekonomi, där vi förlänger våra produkters livslängd och garantitid. Vi följer regelbundet upp kundnöjdheten genom att fråga våra kunder hur de upplever vår produktkvalitet och vår utförda service.

Digitalisering & omorganisering

Digitaliseringen har tagit ett stort steg framåt tack vare vår nya kommunikationsplattform OnE som lanserades i början av året. Samtliga partners är nu inne i plattfomen och mer än 65% av vår indirekta försäljning är idag digital. Plattformen kommer under nästa år att utvecklas ytterligare och även serva våra nyckelkunder och senare även slutkunder.

Den 1 juli genomförde Electrolux Professional en större, global organisationsförändring där vi delades in i fem olika Busniness Areas, så kallade BA. Uppdelningen innebar 3 BA för Storkök: BA Food Europe, BA Food Americas, BA Food APAC&MEA och en global BA för Tvätt: BA Laundry samt en global för Dryck och Beredning: BA Beverage & Food Preparation. Varje BA fungerar i princip som ett eget bolag med fullt ansvar gällande allt från R&D, marknadsföring, produktion, försäljning och eftermarknad. Omorganiseringen innebär att vi får kortare vägar till beslut och att vi på ett bättre sätt kan anpassa oss till marknaden och våra kunders förändrade behov.

Jag vill särskilt lyfta fram några viktiga händelser under året:

Ett livfullt showroom

Vårt showroom på Franzéngatan i Stockholm står klart sedan 1,5 år och används nu regelbudet för event och kundaktiviteter. Här finns ett brett utbud av våra senaste lösningar inom Storkök, Tvätt samt Kaffe och Dryck. Här tränar dessutom vårt fantastiska Kocklandslag i ”Framtidens Kök” som i början av december tog en hedrande andraplats i Culinary World Cup.

I början av året gästades showroom även av Meter Television som spelade in populära tv-programmet Sveriges Mästerkock i Framtidens Kök.

Årskrönika 2022 - Sverigechef Kristian Ekström summerar året 4

Showroomet på Electrolux Professionals huvudkontor i Stockholm.

Stjärnkockar nya ambassadörer

I våras offentliggjordes våra kockambassadörerEtt initiativ där vi, i linje med att förfina och stärka vårt varumärke, valde att fördjupa samarbetet med 3 stjärnkockar som vi redan har en etablerad relation med: Sebastian Gibrand, Klas Lindberg (Portal) och Daniel Höglander (Aloë).

 

Årskrönika 2022 - Sverigechef Kristian Ekström summerar året 5

Electrolux Professionals nya ambassadörer: Fr vä: Daniel Höglander (Aloë), Sebastian Gibrand & Klas Lindberg (Portal).

Lyckat deltagande på FFCR-mässan

I slutet av maj deltog vi på Fastfood & Café & Restaurant Expo (FFCR) på Kistamässan. Under mässan, som är den största inom restaurangbranschen, visade vi upp vår revolutionerande kombiugn SkyLine samt Blast Chiller och det mobila köket LiberoPro. Vi hade mycket aktivitet i montern tack vare våra duktiga ambassdörer Sebastian Gibrand och Klas Lindberg som fanns med och lagade god mat åt gästerna.

Rikstäckande ramavtal med Adda

Återigen fick vi förtroendet av Adda att bli ramavtalsleverantör för storköksutrustning på rikstäckande nivå. Avtalet är också ett kvitto på vår kvalité och ledande position som leverantör och helhetspartner av hållbar och effektiv storköksutrustning.

120 års jubileum för tvättlösningar

Under året firade vårt affärsområde Tvätt hela 120 år. Jubileumet uppmärksammades med flera events, framförallt i Ljungby, där vi har vår största produktionsenhet och som utgör vårt nav inom tvättverksamheten globalt.

Fortsatt stöd åt offentlig gastronomi

I september hade vi äran att utse Årets Skolkock 2022 (Louice Karlsson, Lillhagaskolan Nykvarn) på White Guide Junior-galan i Helsingborg. Galan, vars syfte är att höja kvaliteten men också yrkesstatusen inom den offentliga gastronomin är i linje med vår ambition att lyfta och värna om den offentliga måltiden och lyfta den till nya höjder. Förhoppningen med galan är att inte enbart skänka stjärnglans till en individuell skolkock, utan också inspirera andra att höja kvaliteten på den offentliga måltiden. Förutom äran vann Louice Karlsson en inspirationsdag av oss tillsammans med vår ambassadör Sebastian Gibrand i Framtidens Kök våren 2023.

 

Årskrönika 2022 - Sverigechef Kristian Ekström summerar året 6

Årets Skolkock 2022: Louice Karlsson, skolkock på Lillhagaskolan i Nykvarn.

Prisutdelning för hållbarhetspris

I början av december hölls prisceremonin av hållbarhetspriset och innovationsprogrammet 100% Cirkulärt i vårt showroom på huvudkontoret i Stockholm. Via programmet kan restauranger, barer, bagerier och caféer nominera sina hållbara idéer med syfte att ställa om verksamheten till den cirkulära ekonomin. Vinnarna i tävlingen premieras sedan med sex månaders innovationsstöd för att förverkliga idén. Vi har varit partner till 100% Cirkulärt sedan 2020 då det är helt i linje med vår ambition om att bidra till en mer hållbar och cirkulär restaurangvärld.

Vi har en mycket spännande resa framför oss under 2023 och jag vill rikta ett stort tack till alla inblandade som jobbat hårt med utbildning av personal och partners och samtidigt utfört sitt vanliga jobb. Jag vill även tacka alla våra partners som gör ett fantastiskt arbete med både försäljning och service och som representerar vårt varumärke runtom i landet!

Tack också till alla kunder för att ni gör oss bättre och för att vi får chansen att hjälpa er nå nya höjder!

Vi ser nu fram emot ett minst lika framgångsrikt 2023. Vår orderstock är större än någonsin och vi har många spännande projekt och aktiviteter att se fram emot.

Jag vill åter igen tacka mina underbara kollegor för ett strålande jobb under året. Detta hade aldrig gått utan er.

En riktigt gott nytt 2023 – Tillsammans blickar vi framåt!

Kristian Ekström, Sverigechef Electrolux Professional

Relaterade Artiklar