Per Ljungberg ska leda Svensk Digital Handel framåt

Per Ljungberg blir den som framåt kommer att leda Svensk Digital Handel och blir tillika vd för Svensk Handels helägda dotterbolag Svensk Distanshandel.

Per Ljungberg högupplöst

Han tillträder tjänsten den 1 augusti. Per kommer närmast från rollen som kommunikationschef för PostNord Sverige där han bland annat haft det övergripande ansvaret för utvecklingen och positioneringen av e-barometern sedan 2009.

– Per besitter väldigt god förståelse för den svenska e-handeln och dess aktörer och har ett brett nätverk i e-handels Sverige. Med Per som vd kommer vi att fortsätta mot vår vision ”vartannat köp digitalt” och vi kommer kunna vidareutveckla verksamheten så att vi, genom bland annat D-Congress, fortsätter att vara en av de främsta mötesplatserna för e-handeln i Sverige, säger Freddy Sobin ordförande för Svensk Digital Handel.

Per Ljungberg har sedan 2009 haft det övergripande ansvaret för e-barometern och har både utvecklat och positionerat rapporten. Han har i det arbetet haft nära samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Sedan 2014 har han också varit ansvarig för all PostNords marknadskommunikation i Sverige vilket till stor del fokuserat på events, PR och content marketing om e-handel.

Innan han började på PostNord var han under 2001-2007 kommunikationsrådgivare på JKL där han främst ledde uppdrag med fokus på opinionsbildning, PR och medierelationer.

– Jag ser fram emot att tillsammans med Svensk Digital Handels duktiga medarbetare, medlemsföretagen och Svensk Handel arbeta för att stärka den svenska digitala handelns konkurrenskraft. Vi ska ytterligare stärka vår position som knytpunkt för nätverkande, opinionsbildning och insikter om digital handel i Sverige, säger Per Ljungberg.

Svensk Digital Handel är en intresseorganisation som verkar för att stärka den digitala handelns konkurrenskraft i Sverige. Genom väldigt nära samverkan med Svensk Handel och Svensk Handels helägda dotterbolag Svensk Distanshandel bedriver man affärsutveckling tillsammans med några av marknadens största aktörer och leverantörer, 850 Trygg E-handlare och 110 Business Partners som tillsammans verkar för att utveckla den digitala handeln i Sverige.