Paysons E-handelstermometer visar: Så har svensk e-handel utvecklats de senaste tio åren
Hem E-HANDEL Paysons E-handelstermometer visar: Så har svensk e-handel utvecklats de senaste tio åren

Paysons E-handelstermometer visar: Så har svensk e-handel utvecklats de senaste tio åren

Publicerat av: Redaktionen

Den digitala shoppingens framfart har inneburit ett stort paradigmskifte för handeln i Sverige.

Paysons E-handelstermometer visar: Så har svensk e-handel utvecklats de senaste tio åren 2Payson har i sin nya kartläggning E-handelstermometern tagit tempen på svensk handel och undersökt hur tillväxttakten sett ut för både den digitala och fysiska handeln de senaste tio åren. Resultatet visar att 2 173 e-butiker startades 2017. Det är en ökning med otroliga 825 procent jämfört med 2007.

Payson, ett av Sveriges ledande företag för betalningar på nätet, har nu med hjälp av statistik från Allabolag.se kartlagt handelns utveckling mellan 2007 och 2017. Detta genom att jämföra hur många e-butiker respektive fysiska butiker som startats från år till år. E-handelstermometern bekräftar att näthandeln vuxit kraftigt de senaste tio åren. Antalet nystartade nätbutiker har under 2017 jämfört med 2007 ökat med hela 825 procent. Samma siffra för fysiska butiker ligger på 89 procent.

Tillväxtsnittet för nystartade e-butiker ligger på 25 procent mellan varje år. Det är en nästan fyra gånger så stor ökning jämfört med den fysiska handeln, där motsvarande snittsiffra endast ligger på 7 procent. Antal nätbutiker har också ökat för varje år medan antalet fysiska butiker minskat under 2011, 2012 och 2017. Förra året låg minskningen på så mycket som minus 8 procent. Under 2010 ökade antalet e-butiker som mest, då med hela 51 procent jämfört med föregående år.

– E-handeln har under de senaste åren fundamentalt skakat om konsumenternas köpbeteende. Många konsumenter undersöker numera sina alternativ noga på nätet innan de tar ett köpbeslut. Allt fler har börjat ”skärmshoppa” helt enkelt. Därefter väljer konsumenterna antingen att handla i fysiska butiker eller online. Då brukar priset vara den avgörande faktorn och där har ofta e-butiker bättre konkurrensfördelar, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Fördelarna med e-butiker

Payson har också tagit tempen bland svenska e-handlare och undersökt fördelarna med att driva e-handel jämfört med fysisk butik. Tre av fyra uppger att den främsta fördelen är att de har möjlighet att nå fler kunder oberoende av plats. Många nämner också obegränsade öppettider och lägre omkostnader som det mest positiva. 70 procent uppger dessutom att det absolut viktigaste med att driva butik i dag är möjligheten att sälja på nätet.

E-handlarnas bästa tips för att starta e-butik

  1. Var beredd att satsa!
    All form av entreprenörskap kräver i grunden ett intresse och framförallt ett engagemang. Ge inte upp vid motgångar och se till att lägga mycket av din energi på din e-handel.

    2. Gör din research!
    Det finns säkert liknande aktörer som gör det du vill göra eller sälja på nätet. Gör noggrann research och ta reda på vad framgångsrika e-butiker inom din bransch gör bra.

    3. Ta hjälp!
    Använd andras kompetens genom att besöka föreläsningar och forum. Se också till att ta in extra kompetens vid utformning av din hemsida, en snygg och lättnavigerad site kommer göra det lättare för dina kunder att genomföra köp.

    Ökning av fysiska butiker och e-butiker jämfört med tidigare år

År Fysiska butiker E-butiker
2008 + 3 % + 18 %
2009 + 8 % + 31 %
2010 + 44 % + 51 %
2011 – 4 % + 37 %
2012 – 2 % + 9 %
2013 + 9 % + 21 %
2014 + 15 % + 23 %
2015 + 5 % + 25 %
2016 + 4 % + 24 %
2017 – 8 % + 12 %

Vad av följande anser du är de största fördelarna med att driva e-handel
jämfört med fysisk butik?

Totalt
Möjlighet att nå fler kunder oberoende av plats 76 %
Obegränsade öppettider 68 %
Lägre omkostnader 61 %
Möjlighet att kombinera webbutik med annan sysselsättning 52 %
Möjlighet att välja mina egna arbetstider 44 %
Enklare för kunder att jämföra innan köp 19 %
Möjlighet att anpassa lagerhållning efter beställning 19 %
Kunder får bättre överblick av sortimentet 18 %
Mer överskådlig produktinformation för kunder 17 %
Jag tycker inte det finns några fördelar med e-handel 0 %
Annat: Öppet svar 2 %

Relaterade Artiklar