Outdoor Goes Tech!

Ny plattform ska sätta det svenska friluftslivet på den digitala kartan.

Outdoor Goes Tech! 1
Outdoor goes tech med Nordic Outdoor Adventures.

Under våren lanseras en digital plattform för friluftsintresserade konsumenter som med innovativa lösningar kombinerar det bästa av digitala och fysiska upplevelser.

– Vi vill inspirera såväl det svenska folket som internationella besökare och låta dem uppleva allt det härliga som vårt nordiska friluftsliv har att erbjuda berättar Michael Malmborg, CEO Nordic Outdoor Adventures.

Ett stigande intresse att upptäcka naturen

Marknaden inom friluftsliv växer starkt både nationellt och internationellt. Bara i Sverige omsätter friluftslivet årligen mer än 75 miljarder kronor och växer med mer än 10 procent årligen.

Det finns en tydlig trend att allt fler människor söker sig till en aktiv fritid som främjar hälsa, välmående och hållbarhet.

Under 2020 års pandemi har trenden fått starkare fäste och uppmärksammades när stormköket utsågs till årets julklapp med motivering att svenskar nu umgås mer utomhus, både i lokala grönområden och på längre vandringar. Att kunna njuta av storslagna upplevelser utomhus har varit räddningen för många när vardagens möjligheter i övrigt har begränsats. Och när semesterresorna utomlands ställdes in blev målet inte sällan ett annat, den egna naturen.

Det stigande intresset syns också inom näringslivet, med möten, teamaktiviteter och hela konferenser genomförda med ett friluftskoncept. Även inom skolvärlden kommer det nya rön som visar att undervisning i utomhusmiljö stimulerar inlärning och lust till kunskap. Något som nu fler uppmärksammas på som alternativ till trånga klassrum och lektioner online.

Trenden är dessutom internationell. Naturturismen, med bland annat fiske och jakt, lockar köpstarka grupper som söker upplevelser i nya omgivningar. Känslan av för många distraktioner gör också att fler är beredda att investera i hållbara och meningsfulla aktiviteter. Här kan friluftsnäringen erbjuda en möjlighet att fördjupa intressen, samt bidra till en känsla av varaktighet och utveckling.

Användare och marknadsaktörer samlas kring den digitala lägerelden

Samtidigt som allt fler söker sig ut i naturen så saknas det en samlingsplats där hela det breda utbudet av friluftsupplevelser kan göras tillgängligt. Nordic Outdoor Adventures vill ändra på detta. Genom att erbjuda en sofistikerad digital plattform kan regioner, destinationer och detaljhandeln nå ut till fler av dem som nu söker efter nya upplevelser. Relevant innehåll i form av destinationer, vandring, paddling, cykling, jakt, fiske, matlagning, kartor, events, kalendarium med mera ska samla användare och marknadsaktörer på en och samma plats och skapa en samling runt en digital lägereld.

– Vi ska inte ändra på naturen men med Nordic Outdoor Adventures kan vi ändra på sättet som människor får tillgång till den. Vi vill skapa ytor för nya samarbeten mellan friluftslivets olika aktörer, allt från föreningar till kommersiella aktörer, fortsätter Michael Malmborg.

Stor möjlighet för regioner och destinationer att inspirera till ett rikt friluftsliv oberoende av säsong

Några av dem som redan bestämt sig för att bli partner med Nordic Outdoor Adventures är Laxå kommun som ansvarar för nationalparken Tiveden och Båstad kommun. Fler kommer att knytas till plattformen under 2021 då även lanseringen kommer att ske. För ett högteknologiskt samhälle som Sverige är detta en helt ny möjlighet för de som brinner för friluftsliv i alla dess former. Så kan vi också bidra till en ökad medvetenhet om våra fantastiska omgivningar.