Nytt analysverktyg kartlägger detaljhandeln

I vår lanserar HUI Research ett kartbaserat verktyg kallat HUI Maps. Tanken är att snabbt kunna se var den fysiska handeln är lokaliserad och var den växer och krymper.

–        Digitaliseringen innebär att detaljhandeln pressas till snabb förändring både online och offline. Nu slår vi ihop flera av våra databaser med annan information för att samla detta på ett ställe och på så vis få en god överblick över vad som händer i detaljhandeln ända ner på enskild butiksnivå, säger Tobias Rönnberg, projektledare för HUI Maps, på HUI Research.

Kartverktyget kommer att erbjuda handelsrelaterad data om Sveriges butiker på lokal, regional och nationell nivå. Utöver detta kommer bland annat demografisk data att vara tillgängliga. Användare kommer även att kunna beställa skräddarsydd data och addera egen data i verktyget.

Kort sagt kommer HUI Maps att visa hur befolkningen är fördelad geografiskt i relation till butiksbeståndet. Det blir således en effektiv matchning mellan utbudssida och efterfrågesida.

–       Med HUI Maps kommer vi bland annat att kunna se var butiker öppnar och stänger, vilka lägen som överges och vilka som klarar sig bra, säger Tobias Rönnberg.

Hittills har det varit svårt att få ett helhetsgrepp om hur detaljhandelns struktur förändras, men med det nya kartverktyget syns tecknen på tillväxt och utslagning tydligt.

– Detta är ett av flera steg mot en anpassning av HUI-statistiken till ett digitalt, mer användarvänligt och smartare format. HUI:s data och insikter kommer att vara ett självklart verktyg i den digitala vardagen, säger Jonas Arnberg, vd, HUI Research.

HUI Maps utvecklas av Esri Sverige i samarbete med HUI Research. I samband med utvecklingen av HUI Maps inleder HUI och Esri ett samarbete kring gemensamma tjänster riktade till detaljister, fastighetsbolag, kommuner och andra aktörer kopplade till detaljhandeln.