Ny e-handelssatsning driver butiksförsäljning

Elon presenterar nu en ny e-handelsplattform som stärker kopplingen mellan elon.se och kedjans butiker.

Ny e-handelssatsning driver butiksförsäljning 1
Jakob Dahlner, är e-handelschef på Elon

Kunder möts av mer dynamiskt innehåll, struktur som påminner om butikernas fokus på rum i hemmet och nya leveransformer och tjänster. På kort tid har den nya plattformen ökat försäljningen med 50 procent.

”Det är speciellt att utveckla e-handel som driver kopplingen mellan sajten och butikerna och därför är vi enormt stolta över det gensvar vi fått från både kunder och butikshandlare,” säger Jakob Dahlner, e-handelschef på Elon.

Lanseringen av den nya plattformen har skett samtidigt som svenskarnas köpvanor har förändrats med anledning av covid-19. Äldre svenskar har i större utsträckning än tidigare påbörjat köpresan på nätet, genom att läsa på eller boka produkter. Under våren har kedjan sett färre besök i butikerna, samtidigt har kunder i butik varit mer redo för köp, vilket bidragit till en försäljningsökning.

”På den nya plattformen gör vi det ännu enklare att välja leveransform och välja till tjänster som hjälper vid installation och användning,” säger Jakob Dahlner. ”Vi ser nu en stor ökning av äldre kunder som beställer på nätet och sedan använder vår tjänst för att hämta varan i eller utanför butik.”

Lokala butiken i centrum

Att majoriteten av beställningarna på elon.se kopplas till aktivitet hos den lokala butiken, är något som är helt i enlighet med Elons strategi. Det innebär att butikerna är delaktiga i allt från reservationer till köp, installation och service.

”Populärast av de nya leveransformerna har blivit möjlighetenreservera i butik, som uppskattas av både kunder och butikspersonal,” säger Jakob Dahlner. ”Det skapar rörelse i butikerna samtidigt som kunder får möjlighet att titta på produkten innan slutgiltigt köpbeslut.”

På e-handelsplattformen har Elon och Elon Ljud & Bild integrerats, vilket underlättar för kunder att välja från ett brett sortiment av vitvaror och hemelektronik. För Elon Ljud & Bild innebär det också ökade möjligheter att erbjuda tjänster kopplat till produkterna på sajten.

Rumstänk i alla kanaler

Elon har under det senaste året påbörjat en förändring av många av kedjans butiker, där fokus går från ren produktinformation till mer inspiration och visualisering av användningsområden i hemmet. Upplägget på nya elon.se knyter an till det tänket genom att också visa upp produkterna utifrån rumstyper och användningsområden.

”Den nya butiksutformningen gör det enklare för våra kunder att hitta rätt i produktdjungeln,” säger Jakob Dahlner. ”Nu följer också e-handelsplattformen samma tänk och besökarna kommer känna igen sig.”

Dynamiska visualiseringar

På den nya sajten har Elon satsat mycket på produktvideos, där ny teknik gör det möjligt att skapa dynamiska videos utifrån befintligt innehåll. Företaget har också utvecklat färg och form samtidigt som man förbättrat både sökmöjligheter och köpprocesser. Dessutom möts besökarna möjligheter till så kallad augmented reality. Det innebär att produkter kan placeras ut virtuellt i hemmet, för att få en uppfattning om hur de passar in.

”Detta är teknik som tidigare mest använts av möbelvaruhus och liknande,” säger Jakob Dahlner. ”I takt med att vi lägger allt mer tid på våra hem, märker vi att detta är en tjänst som också uppskattas av de som handlar av oss.”