Nudie Jeans fortsätter att expandera både ehandeln och den fysiska verksamheten genom att lansera en ny flaggskeppsbutik online och en ny fysisk flaggskeppsbutik i London.
Ehandelssajten har tagits fram tillsammans med digitalbyrån Aino, på modenischade ehandelsplattformen Centra.
Göteborgsvarumärket, Nudie Jeans, har under de senaste åren genomgått en stor digital omställning med goda resultat. Framgången har utöver att tillverka slitstarka och hållbara kvalitetsjeans som håller över tid och ett tydligt fokus på hållbarhet, varit en satsning på att totalt digitalisera de egna digitala kanalerna – både Direct-to-Consumer och wholesale. 2015 teamade man upp med Centra och Aino för att ställa om verksamheten och satsa på att driva försäljning via www.nudiejeans.com. Man digitaliserade i samma veva wholesaleverksamheten på Centra Showroom. Sedan dess har den digitala försäljningen ökat dramatiskt, där 73% av den totala omsättningen kommer från digitala kanaler – med 23% från den egna flaggskeppsbutiken online, och 49% från digital wholesaleförsäljning. Nu satsar de vidare genom att lansera en nydesignad ehandelssajt som från dag ett är live på 54 individuellt anpassade marknader. Den nya sajten är byggd på modenischade ehandelsplattformen Centra, och designad tillsammans med Göteborgsbyrån Aino.
“En av nycklarna till vår framgång är att vi ständigt försöker förbättra och innovera oss själva. Detta gäller i alla led; från kvalitet, hållbarhet och design, till att hela tiden ligga i framkanten av ny teknik som gör att vi kan fortsätta växa och visa vägen för hur moderna varumärken kan kombinera hållbarhet med en kommersiell affärsmodell. Genom vårt samarbete med e-handelsplattformen Centra och vår byrå Aino, har vi lyckats skapa en site som är globalt skalbar, samtidigt som den tydligt kommunicerar vilka vi är och vad vi står för”, säger Finn Stenberg, COO på Nudie Jeans.
Utöver den digitala satsningen har Nudie Jeans framgångar berott på att de lyckats sudda ut gränsen mellan den digitala och fysiska verksamheten genom att skapa en större funktion och värde för kunderna i de egna fysiska butikerna.
Därför fortsätter man även expandera den fysiska verksamheten genom att lansera en ny fysisk flaggskeppsbutik i London. Kombinationen av digital och fysisk närvaro är ett strategiskt val som handlar om att finnas där kunden är – och erbjuda en mer hållbar strategi.
”Vårt servicelöfte att vi lagar alla våra kunders Nudie Jeans gratis livet ut, att man kan lämna in sina gamla jeans och i utbyte får 20% rabatt på ett par nya och att vi förlänger livstiden på våra jeans med att erbjuda dem som ett second-hand val eller återvinns till en ny produkt skapar en cirkulär affärsmodell som i sin tur skapar en cirkulär kundupplevelse och kundrelation med ett stigande lifetimevalue. Online och offline är idag inte varandras motpoler och dem behöver verka i symbios genom hela organisationen. Tillsammans med Centra skapar vi en plattform som gör det enkelt att vara kund på Nudie Jeans, i en atmosfär där kunden är i centrum.” säger Mathias Jonasson, e-handels och retaildirektör på Nudie Jeans.