Nu lanseras Sveriges första onlineutbildning inom konverteringsoptimering

Nu lanserar en onlinekurs i konverteringsoptimering.

Martin Sundberg, konverteringsspecialist på Viseo

Det är en den första i sitt slag i Sverige och lär ut tekniker för att optimera vilken hemsida som helst för ökad försäljning. Konverteringsspecialisten Martin Sundberg har skapat kursen.

—  Konverteringsoptimering är en viktig del inom digital marknadsföring, men som relativt få behärskar. Det handlar om att på bästa sätt omvandla dina hemsidebesökare till kunder eller leads. Och med rätt kunskap är potentialen enorm. Teknikerna som vi lär ut i kursen har ökat konverteringsgraden med 50 % upp till 350 % för våra kunder. I grund och botten handlar det om att på djupet förstå dina besökare, och sedan optimera din hemsida utifrån det, säger Martin Sundberg, konverteringsspecialist på Viseo.

Konverteringsoptimering är datadriven marknadsföring där resultaten mäts i antal konverteringar som genomförs på en hemsida. För en e-handel är den viktigaste konverteringen ett slutfört köp. För ett B2B-företag kan en konvertering vara en potentiell kund som fyller i ett kontaktformulär via hemsidan. I kursen kommer deltagarna få lära sig hur de identifierar var en hemsida ”läcker pengar” i Google Analytics, olika tekniker för att samla in data från besökarna, hur de tar fram hypoteser, samt hur de testar nya varianter av hemsidan.

— När vi jobbar med konverteringsoptimering så vill vi förstå vad som gör att vissa besökare lämnar hemsidan utan att konvertera, och vad som kan motivera besökarna att konvertera. För att lyckas med konverteringsoptimering så måste man arbeta strategiskt och samla in och analysera data på rätt sätt. Det är detta deltagarna kommer att få lära sig i kursen, säger Martin Sundberg.

Lansering för kursen är senare i november, men redan nu är det möjligt att registrera sig för att få tillgång till kursen före alla andra samt extra videomaterial.

Viseo har hjälpt över 500 företag att öka sin försäljning från Google. De är ett familjeföretag och certifierad Google Partner som grundades i Linköping och som sedan hösten 2012 numera finns i Stockholm. De hanterar allt från sökoptimering och sökmarknadsföring till konverteringsoptimering och rykteshantering.