Hem NYHETER Nordic Choice Hotels skapar bättre kundupplevelse med skräddarsydda data

Nordic Choice Hotels skapar bättre kundupplevelse med skräddarsydda data

Publicerat av: Redaktionen

Sedan några år tillbaka har Nordic Choice Hotels legat i framkant i branschen när det kommer till digitala tjänster för sina gäster – en satsning som möjliggörs med hjälp av det nordiska it-tjänstebolaget Enfo.

Nordic Choice Hotels skapar bättre kundupplevelse med skräddarsydda data 3Nu tar hotellkedjan nästa steg i utvecklingen.

Under 2020 ska Nordic Choice Hotels bland annat fokusera på att ytterligare knyta ihop den digitala upplevelsen med den fysiska. Tanken är att hotellkedjans gäster redan vid bokningstillfället får en personlig relation till Nordic Choice Hotels – exempelvis genom skräddarsydda rekommendationer baserat på egna preferenser. Det kan handla om att få favoritdrycken på rummet vid incheckning eller få tips om restauranger, konserter eller andra aktiviteter som kan passa kunden. Genom Nordic Choice Hotels app kan kunden också genom en interaktiv karta välja rum efter önskemål, till exempel avstånd till hiss eller fönster med havsutsikt.

– Målet är att Nordic Choice Hotels ska erbjuda den ultimata gästresan, och det möjliggörs med hjälp av att vi använder vår data smart och effektivt. Det är nyckeln till allt. Redan när gästen bokar sitt hotellrum ska vi veta vem det är och vilka önskemål hen har. Naturligtvis sparar och hanterar vi bara den information som kunden själv har godkänt, säger May Lisbeth Øversveen, chef för området Information management på Nordic Choice Hotels.

Kan skapa innovativa lösningar snabbare

I grunden finns plattformen Mulesoft Anypoint där Nordic Choice Hotels genom API:er öppnar upp informationen från sina centrala system. Tack vare det får hotellgästerna alltid uppdaterade och korrekta uppgifter oberoende av om det är hotellkedjans webbplats eller app som används inför eller under besöket.

För att skapa större möjligheter att arbeta snabbt och effektivt har Nordic Choice Hotels kompletterat den traditionella it-avdelningen med det digitala utvecklingsbolaget eBerry. Här kan hotellkedjans it-utvecklare testa nya idéer och ta fram innovativa produkter och tjänster.

Nordic Choice Hotels behandlar stora mängder data och all datahantering samlas under ett och samma paraply. Tack vare det blir det både billigare och säkrare att skräddarsy erbjudanden, exempelvis anpassade weekendpaket med konsert- eller teaterbesök.

Hotellfrukost med data

En direkt effekt har visat sig på hållbarhetsområdet, där varje hotell via en API fått större kontroll över bland annat energiförbrukningen och matsvinnet. Hotellen kan exempelvis styra hur mycket mat som ska dukas fram till frukosten genom en frukostapp.

– Tack vare det kan vi göra prognoser och spara in på både energi och resurser, och slipper slänga så mycket mat. Det går också helt i linje med våra hållbarhetsmål. Samarbetet med Enfo har inneburit att vi kan ligga i framkant på många områden och arbeta mer hållbart, säger May Lisbeth Øversveen.

Kristina Lid, integrationsansvarig för Nordic Choice Hotels på Enfo, kommenterar samarbetet:

– Nordic Choice Hotels har länge arbetat innovativt och smart med digitala lösningar, och vi är glada över att ha fått förtroendet att vara med på deras resa. Fokus från båda håll har varit ständig utveckling och då finns det alla möjligheter att skapa en gästresa i världsklass, säger Kristina Lid.

Relaterade Artiklar