Nästa fas i smarta hemmet-revolutionen är här och den är mer personlig

Det internetuppkopplade eller “smarta” hemmet blir en allt större del av vardagen och populariteten drivs på av en ny kategori människor.

Nästa fas i smarta hemmet-revolutionen är här och den är mer personlig 1Detta enligt en rapport från säkerhetsföretaget F-Secure.

Smarta tv-apparater och annan underhållningsutrustning har varit starka drivkrafter under den första fasen av smarta hemmet-revolutionen. Under nästa fas är det röststyrda enheter som driver på utvecklingen, och det med hjälp av tech-intresserade föräldrar som använder internetuppkopplade technologier för att modernisera sina hem.

Rapporten, The Connected Home’s Next Wave, baseras på undersökningsdata från 11 länder över hela världen, inklusive Sverige, och visar att smarta hemmet-marknaden utvecklas I snabb takt. Några av undersökningsresultaten visar att:

  • Smart-TV:s är den självklara knutpunkten för det smarta hemmet: Hela två tredjedelar (67%) har en internetuppkopplad tv.
  • Underhållning drev på den första fasen av smarta hemmet-revolutionen:  Internetuppkopplade tv-apparater drev även på populariteten av uppkopplade gaming-konsoler (49%), enheter för strömmande media (34%) och smarta ljudsystem (26%).
  • Smarta röstbaserade enheter driver på nästa fas av smarta hemmet-revolutionen: Röstbaserade enheter som Amazon Echo eller Google Home fanns inte för sex år sedan. Nu finns de I 30% av alla hem.
  • Människor vill att uppkopplade enheter ska hjälpa dem i sin vardag:  Funktionella enheter, som smarta lås, säkerhetssystem och andra enheter som automatiserar delar av hemmet är den enda kategorin produkter där en större andel människor anger att de kommer att köpa dem jämfört den andel som anger att de redan äger dem.
  • Människor som är först med att köpa produkterna driver på massmarknaden: Dessa självutnämnda tech-experter äger redan smarta tv-apparater (81%) och enheter för strömmande media (47%). De har också redan köpt röststyrda assistenter (49%), smarta klockor och andra wearables (47%) och övervakningssystem för sina hem (26%). .
  • De som är mest positiva till det smarta hemmet är också de som oroar sig mest för säkerhetsriskerna:  60% av vanliga användare oroar sig för att deras enheter ska bli hackade. Den siffran ökar till 75% när vi talar om människor som går i bräschen för att införa det smarta hemmet.

F-Secure har genomfört flera omfattande undersökningar genom åren och baserat på detta visar det sig att den stereotypa bilden av den typ av människa som är först att köpa ny teknik inte stämmer med verkligheten. Det är inte ensamstående män med tjocka glasögon och massor av fritid att köpa och använda den senaste tekniken som driver marknaden. Istället är det kategorin gifta män i 30-årsålden med universitetsutbildning, småbarn och ett genuint intresse för att fylla sitt hem med den senaste internetuppkopplade tekniken. I takt med att de upptäcker funktionella produkter delar de gärna med sig av sina kunskaper till vänner och bekanta.

“De som driver användningen, så kallade early adopters, och de konsumenter som följer i deras spår vill dra fördel av möjligheterna att automatisera delar av sitt hem med uppkopplade produkter. Samtidigt är de inte villiga att kompromissa med sin egen säkerhet och integritet för att göra det, säger Kristian Järnefelt, ansvarig för konsumentsäkerhet på F-Secure.

Majoriteten av konsumenter (80%) och early adopters (79%) anser att tillverkare inte gör tillräckligt för att bevara säkerhet och integritet I sina produkter. Den andel som har den känslan ligger nära den andel (76%) som tror att de enkelt skulle kunna bli föremål för någon typ av brott där den kriminella utnyttjar det smarta hemmet. Här utmärker sig svenska respondenter genom att vara de som oroar sig betydligt mindre än övriga (36%).

“Konsumenter behöver hjälp med att säkra sina smarta hem,” säger Kristian Järnefelt. Ett säkert hemmanätverk där alla enheter skyddas via en samordnad app är mer än en lugnande lösning – det handlar lika mycket om att frigöra tid och ge friheten att utforska nya lösningar utan att ständigt behöva tänka på riskerna.”