7 av 10 använder inte hälften eller mindre av plaggen de har i sina garderober.
Den största anledningen är att de är i fel storlek, men där hänger även trasiga kläder. Det visar en undersökning som Myrorna gjort i samarbete med YouGov. Myrorna och Repamera vill med sitt samarbete erbjuda fler alternativ för de som vill ha en mer aktiv garderob.
– Att kunna erbjuda en skräddartjänst i utvalda butiker är en utökad service som vi hoppas ska kunna hjälpa fler att hitta sina drömplagg second hand. När det bara finns ett unikt plagg av varje så kan det vara till stor hjälp att kunna lägga in eller lägga upp för att det ska sitta riktigt bra, säger Nina Adler, kommunikatör på Myrorna.
Den 1 januari 2017 sänkte regeringen momsen på mindre reparationer från 25% till, bland annat på kläder och skor. Åtgärden är tänkt att öka användandet genom att få fler att reparera. Det bidrog till att Repamera startades januari 2017. De tar emot beställningar online från Haparanda till Ystad som sedan hanteras av flertalet skräddare i Malmö. Myrorna är deras första stora samarbete.
– Vi tror starkt på samarbeten, och att vi tillsammans med Myrorna skapar en positiv synergieffekt kring att laga och återanvända kläder som redan finns. Vår vision är att det är enklare att laga och sy om än att köpa nytt. Vi digitaliserar skrädderibranschen, och Myrorna säljer second hand – ett steg i rätt riktning för att nå vår vision! säger Henning Gillberg, Repameras grundare.
Skräddarservicen är ett testsamarbete och Myrorna och Repamera hoppas att det kan få fler att använda mer både på kort och lång sikt. Tjänsten fungerar så att man beställer på lagning eller ändring Myrornas egen brandade Repamera-hemsida. Kassapersonalen ger dig en förfrankerad påse som du stoppar kläderna i, och lämnar Postnord-ombud.