Morgondagens kontor kräver morgondagens lösningar
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARIT-LÖSNINGAR Morgondagens arbetsliv kräver morgondagens lösningar

Morgondagens arbetsliv kräver morgondagens lösningar

Publicerat av: Redaktionen

I samband med Cisco Connect berättade kunder, partners och Cisco-experter om vad vi kan förvänta oss av morgondagens arbetsliv.

’Business as usual’ finns inte mer och det är en ny värld som beslutsfattare måste förhålla sig till.

För första gången sedan 2019 ägde Ciscos stora årliga Sverigeevent Connect rum som ett fysiskt event, på Kistamässan den 31 mars, men i tidens anda gick det även att följa hela dagen digitalt via livestream.

Morgondagens kontor kräver morgondagens lösningarIdag är det är inte bara konferenser och events som numera förväntas erbjuda en hybrid lösning – det samma gäller en stor del av det svenska näringslivet. 2022 års stora utmaning för företag och offentliga arbetsgivare blir att förhålla sig till förändringarna, vara lyhörda inför medarbetarna och bygga en hybrid arbetsmiljö med mer fokus på medarbetarupplevelse och inkludering, säkerhet och produktivitet och mindre på fysisk närvaro. 2020-talets arbetsliv kommer inte att gå tillbaka till 2010-talets, utmaningen – och möjligheten – är att bygga en mer modern och bättre arbetsmiljö.

I en undersökning som genomfödes under pandemin säger 64 procent av de anställda att möjligheten att utföra sitt arbete var som helst påverkar om de stannar på ett jobb eller går vidare. Och i en ny undersökning från Frost & Sullivan säger 66 procent av intervjuade IT-chefer att det utökade distansarbetet är den viktigaste faktorn som påverkar beslutsfattande.

”Vi hade ett stort italienskt företag på besök för bara ett par dagar sedan, och det de sa var att – äntligen – var medarbetarupplevelsen i centrum av företagets affärsstrategi ”, berättade Espen Løberg, utvecklings- och planeringschef på Cisco Webex.

Ciscos samarbetsplattform Webex har under pandemiåren 2020-2021 introducerat hundratals nya funktioner för att optimera mötesupplevelsen, inom områden som exempelvis noise cancelling, direktöversättning och transkribering, och virtuella assistenter för att ge snabb information om mötesdeltagare.

Samarbetsplattformar är en viktig del, men ändå bara en aspekt av helheten. Även kontoret behöver fortsätta utvecklas för att skapa bästa möjliga förutsättningar för hybridarbete, både för att upprätthålla en positiv arbetsplatskultur och ha den infrastruktur som krävs för att arbeta effektivt och säkert oavsett var man är. När man gör på distans ska man kunna få upplevelsen att vara närvarande på arbetsplatsen, och när man är på arbetsplatsen ska det finnas ett mervärde.

Även i den utvecklingen är Cisco och deras partners nyckelspelare.

”Vad får jag när jag hyr de här lokalen, man kanske vill ha lite mer än kaffemaskinen, man vill ha andra typer av tjänster, och då måste det finnas en plattform för andra samarbeten.  Vi måste kunna vara det som vi kallar för the smart orchestrator och vara dem som får ihop det här i ett totalerbjudande till våra kunder”, sade Anna Wallert, regionchef på Cygate/Telia i sitt scenanförande.

”Den nuvarande situationen kräver att IT, lokalansvariga och HR arbetar gemensamt för att få fram bästa möjliga medarbetarupplevelsen, så att människor kan växa, vara produktiva och innovativa från känslan av att vara tillsammans igen”, sade Espen Løberg.

Relaterade Artiklar