Milstolpe för Garmin inReach med 10 000 SOS-larm
Hem LEVERANTÖRERGARMIN Milstolpe för Garmin inReach med 10 000 inlarmade SOS-incidenter

Milstolpe för Garmin inReach med 10 000 inlarmade SOS-incidenter

Publicerat av: Redaktionen

Garmin har kommit upp i 10 000 inlarmade SOS-incidenter med en inReach-enhet.

Garmin är världsledande inom tvåvägs satellitkommunikation och erbjuder ett brett utbud av handburna enheter med inReach-teknologi.

Milstolpe för Garmin inReach med 10 000 SOS-larm

Med dessa är det möjligt att skicka tvåvägsmeddelanden, spåra position och få tillgång till ett SOS nödkontaktcenter vilket ger ökad trygghet till många människor runt om i världen.

För alla, från familjer som campar i Kalifornien till äventyrare som klättrar i berg i de europeiska alperna – tack vare inReach kan dessa användare känna trygghet genom att veta att hjälpen kan vara en knapptryckning bort.

“Med tvåvägskommunikation via Garmin inReach och Garmin Response, ett nödkontaktcenter som är bemannat och öppet dygnet runt, finns hjälpen alltid inom räckhåll. Vi är stolta över att tillhandahålla denna service som kan rädda liv och oerhört tacksamma över att äventyrare runt om i världen väljer just våra satellitkommunikationsenheter” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Oavsett om du är på väg hem från en utflykt i naturen eller utforskar världen så är det en trygghet att ha en inReach-enhet i närheten så att du snabbt kan få assistans vid en nödsituation och även hålla kontakten med vänner och familj.”

Insikter från 10 000 SOS-incidenter
  • Garmin Response har koordinerat inReach SOS-incidenter i fler än 150 länder och på sju kontinenter sedan 2011.
  • Bergsregioner som Pacific Crest Trail, de europeiska alperna och nästan hela Nya Zealand verkar ha en hög benägenhet för SOS-incidenter, men nödsituationer uppkommer inte bara i avlägsna områden. I städer som Los Angeles, Phoenix och Aspen har SOS-incidenter rapporterats för både vandring och cykling.
  • Ingen går runt och tror att de ska råka ut för en medicinsk nödsituation eller råka ut för en skada. Ändå representerar dessa två slags incidenter nästan 50% av alla globala SOS-incidenter. Det visar på vilken beredskap du som användare får av din InReach då du råkar ut för oväntade och oförutsedda händelser.
  • De fem aktiviteter där incidenter främst inträffade är vandring/backpacking, bilkörning, motorcykling, klättring/bergsbestigning och båtliv.
  • Nära en av fem incidentrapporteringar utlöstes av någon som köpt en enhet för sin egen trygghet men kunde hjälpa någon annan.
  • Det näst högsta antalet SOS-larm (12%) berörde trafikolyckor, vilket visar på att behovet av SOS inte enbart inträffar vid högrisk-situationer. Många av de inrapporterade SOS-incidenterna kom från människor som befann sig på vägen men utanför mobiltäckning.
  • inReach-incidenter kan handla om en mängd olika saker såsom nödsituationer för husdjur, oväntade naturkatastrofer och till och med ett barn som återförenades med sin förälder.
Hur inReach SOS fungerar med Garmin Response

Tack vare en dedikerad SOS-knapp och 100% global Iridium satellitnätverkstäckning är det enkelt för Garmin inReach-användare att snabbt rapportera en nödsituation. Då ett SOS-larm är skickat sänder enheten ett meddelande till Garmin Response, ett bemannat nödkontaktcenter som är öppet dygnet runt. Garmin Response kommunicerar med den nödställda, inlagda nödkontakter och de sök- och räddningsorganisationer som är aktuella samt andra tillgängliga lokala resurser. De skickar en bekräftelse då hjälp är på väg, lämnar statusuppdateringar kring räddningsinsatsen och fortsätter sitt engagemang fram till dess att incidenten är löst.

“Tvåvägs-kommunikationen via inReach är viktig i en nödsituation. Då du har startat ett SOS-alarm kommer Garmin Response ställa frågor för att få reda på mer om incidenten och vilka resurser som räddningsinsatsen kräver, oavsett om det är en bärgningsbil eller en helikopter” säger Sarah Kramlich, senior direktör för tjänster och abonnemangsstrategi på Garmin. “Vi är både stolta och ödmjuka över att ha kunnat bistå vid 10 000 incidenter men denna siffra är bara en del i den större historien av InReach som handlar om att ge trygghet till InReach-användare. Tack vare tvåvägs-kommunikationen som InReach erbjuder har InReach hjälpt otaliga människor att rädda sig själva i situationer med lägre risk, då en vän eller familjemedlem har kunnat bistå i stället för ett räddningsteam.”

Vilken Garmin inReach passar dig?

Garmin erbjuder ett flertal olika storlekar av inReach-enheter, skärmstorlekar och funktioner, samtliga med tvåvägs-kommunikation och SOS-funktionalitet.

  • För alla som campar och åker till fjällstugor samt outdoor-entusiaster som befinner sig på ställen utanför mobiltäckning är inReach Messenger en enhet med ett användarvänligt gränssnitt som erbjuder en enkel InReach-upplevelse med fokus på kommunikation.
  • För äventyrare som vill ha en lätt packning och där utrustningens storlek och vikt är betydelsefullt passar inReach Mini 2 perfekt.
  • För dedikerade äventyrare, bergsguider och jägare erbjuder den robusta handburna satellitkommunikatorn GPSMAP 66i TopoActive-kartor och inReach-teknologi.
  • Om du spenderar mycket tid på vägarna är Montana 700 ett självklart val. Den har touchskärm och det är enkelt at tatt skicka meddelanden. Dessutom finns ett flertal olika monteringsalternativ för t.ex. fyrhjulingar, motorcyklar och mer.
  • Tread XL är framtagen för varje del av din Overlanding-resa och har både de kartor du behöver för att hålla dig på rätt spår samt teknologin för kommunikation som krävs för att du ska kunna hålla kontakten med omvärlden.
  • GPSMAP 86sci passar perfekt för dig som spenderar tid på vattnet då den är vattentät, flyter och är kompatibel med sjökorten BlueChart g3.
  • Piloter kan enkelt skicka och ta emot meddelanden direkt till cockpit via appen Garmin Pilot. Garmin Pilot använder GPS-positionen i inReach Mini 2 för att kunna visa en georefererad symbol som visar flygplanets position på en surfplattas rörliga kartdisplay.

Relaterade Artiklar