Megadrönare och närodlad cement – så ser transportbranschen ut om 150 år
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIK Megadrönare och närodlad cement – så ser transportbranschen ut om 150 år framåt i tiden

Megadrönare och närodlad cement – så ser transportbranschen ut om 150 år framåt i tiden

Publicerat av: Redaktionen

Rör, hyperloopar, autonoma farkoster och 4D-skrivare.

Det kommer att dominera framtidens transportsystem.

Åtminstone om man ska tro Anton Brännmark och Viktor Åkesson på DB Schenker Consulting. Häng med på en spaning 150 år framåt i tiden – som inte begränsar sig till dagens verklighet.

Transport- och logistikbranschen kommer se väldigt annorlunda ut om 150 år. Det kommer till exempel inte att finnas samma behov av långväga transporter av färdiga produkter som det gör idag. Idag skickar vi stål till fabriker i Kina som tillverkar produkter av stålet som sedan skickas tillbaka till oss.

Megadrönare och närodlad cement – så ser transportbranschen ut om 150 år

Så här tänker sig Virgin Hyperloop framtidens transportsystem. Sträckan mellan San Francisco och Los Angeles, som idag tar cirka sex timmar med bil, skulle kunna avverkas på maximalt 30 minuter med de hastigheter som testas idag.

Långväga transporter kommer skötas av så kallade “hyperloopar”. Det kan liknas vid en tunnelbana, eller rörpost, där fordonen rör sig helt friktionsfritt i vacuum och kan komma upp i enorma hastigheter. Tekniken testas redan i dag i USA och på några platser i Europa och redan har man kommit upp i 1 000 km/h, alltså ungefär lika snabbt som en jumbojet.

Rörsystem på havsbotten

Tekniken kommer nog att vara implementerad redan om tio, tjugo år. Fast det kommer ta längre tid än så innan systemet är fullt utbyggt. Man kan tänka sig ett rörsystem på havets botten med en mängd konsolideringspunkter, ungefär som dagens hamnar, som kan ersätta det mesta av dagens sjöfart. Systemet går naturligtvis också att anpassa till fastlandet där man kan gräva ner rören och ersätta mycket av den långväga lastbils- och tågtrafiken. Så i stället för att skicka råvaror till produktion och tillbaka till konsument, ser vi en framtid med 4D-skrivare där man skickar råmaterial till utskrift.

Vi tänker oss att ett varumärke skickar råmaterial i form av olika metaller, syntetiska material, tyg och så vidare tillsammans med en produktionsfil till privatpersoner eller stora 4D-hallar för utskrift.

Man kan tänka sig ett system där människor har skrivare hemma där de kan skriva ut mindre komplexa produkter som en kaffekopp, tandborste och skruv – och att det finns större utskriftshallar där man kan skriva ut mer komplexa och större saker som ett kylskåp eller en soffa. Även varumärkesskyddade produkter kan skrivas ut i hallarna.

All produktion om 150 år kommer därför att ske mycket närmare slutkund än i dag. Det är svårt att se att det skulle finnas ett behov av stora produktionsanläggningar och fabriker långt ifrån slutkonsument i framtiden. Ett fullt möjligt scenario är att det växer fram nätverk av printerhallar, eller terminaler, för 4D-skrivare som drivs av det som idag är transportföretag – DB Schenker till exempel.

Printa ut dina sneakers direkt

Säg att en konsument sitter hemma och beställer ett par exklusiva joggingskor från X, en av de stora skotillverkarna. Då kanske det krävs en speciell gummiblandning som X har patent på för att garanti ska gälla till exempel. X är kund till DB Schenker och skickar beställningen till sin egen 4D-skrivare på den DB Schenkerterminal som ligger närmast slutkunden. Skorna skrivs ut, och eftersom skorna inte är större än att de passar i den lokala hyperloopen, skickas de som rörpost till beställaren.

Hade det varit en större produkt hade DB Schenker skickat en autonom fraktdrönare till rätt adress och levererat till husets drop point. Det kommer också att bli möjligt att skicka en svensk chokladkaka till en kusin i USA. Man köper ett kodat recept av tillverkaren som man skickar till kusinens 4D-skrivare som skriver ut chokladkakan, förutsatt att ingredienserna finns i skrivaren.

Leverantörer kommer i framtiden också att bli bättre på att förutse olika individers behov. Redan idag finns kylskåp som berättar för ägaren om något i kylen håller på att ta slut så att ägaren kan beställa nytt via nätet. I framtiden sköts det automatiskt. Livsmedelsleverantören vet på förhand vad som alltid ska finnas hemma. Alla kommer att ha ett hyperlooprör in i lägenheten som gör det möjligt för matvarukedjorna att skicka dagliga matkassar in i sina kunders kylskåp – om man fortfarande behöver kylskåp. Framtidens förpackningar kommer vara anpassade efter rörens diameter, så det blir enkelt att leverera.

Ett par som precis fått barn kan till exempel få förslag på olika blöjor och nappar. När ett par skor, eller något annat som skrivits ut via 4D-skrivare, börjar bli utslitna kan man få förslag på att köpa nya.

Passagerar-transport med hyperloop

Frågan är hur persontransporter kommer att se ut om 150 år. Man kan tänka sig ett väl utbyggt hyperloop system även för persontrafik där man tar sig till närmaste transporthubb med hjälp av en autonom drönare. Där hoppar man in i första bästa ”pod” som snabbt tar en dit man önskar. Väl framme beställer man fram en drönare som tar en den sista biten till slutmålet. Om vi lyckas skapa ett system där inget transportmedel är någons privata egendom behöver inte stora delar av stadsbilden tas upp av parkeringsplatser. När en drönare släppt av en passagerare hämtar den helt enkelt bara nästa passagerare. Om den för tillfället inte har något uppdrag tar den sig till närmaste laddningsstation utanför staden, eller under marken.

Ett sådant system skulle också göra det mer attraktivt att bo på platser som till exempel Norrlands inland. Med ett hyperloopsystem kombinerat med autonoma farkoster skulle det gå mycket snabbt att ta sig vart som helst i Sverige och världen.

Bakterieodlad cement

Det finns andra vetenskapliga framsteg som också kan påverka hur transportbranschen ser ut om 150 år. Redan idag går det att odla syntetiskt kött som förmodligen kommer att finnas att köpa i de flesta butiker om några år. Och ett amerikanskt bolag har utvecklat en metod för att odla cement med hjälp av bakterier. Om vi redan idag kan odla kött och cement är det lätt att tänka sig att man snart kan producera andra livsmedel som inte kräver ett jordbruk. Vi kommer säkerligen också att kunna odla andra syntetiska byggmaterial i närheten av där de ska användas, vilket minskar behovet av transporter.

Några av de sakerna vi tagit upp i den här texten kommer att vara på plats mycket tidigare än 2172, andra kanske aldrig blir verklighet, eller kanske bara blir det i en liten skala. Frågan är bara vad mänskligheten ska ägna sig åt i framtiden. I det scenariot vi beskrivit här är samhället oerhört automatiserat. De flesta yrken som vi känner till idag kommer att vara överflödiga i den här visionen. Fabriksarbetare, chaufförer, lantbrukare, butikspersonal och annan servicepersonal kommer inte att behövas – åtminstone inte i samma utsträckning.

Å andra sidan är det väldigt många yrken som fanns för 150 år sedan som har försvunnit idag: borstbindare, portvakt, telegrafist och iskarl till exempel. Så förmodligen dyker det upp nya yrken och sysselsättningar för dem som föds om hundra år. Annars har de säkert hittat andra sätt att sysselsätta sig. För vi tror på mänskligheten. Framför allt då vi kommer ha löst energifrågan i framtiden. Det har vi lyckats med genom att enbart använda hållbar energi, i alla lägen.

I år fyller DB Schenker 150 år

Allt började i Wien 1872 när Gottfried Schenker, grundare av Schenker & Co, erbjöd de första samfraktade järnvägstransporterna från Paris till Wien. År 2022 är samfraktning av paket och gods fortfarande grunden i DB Schenkers verksamhet.

För att fira jubileumsåret kommer DB Schenker under hela 2022 samla anställda världen över i en global utmaning, där man genom träning av kropp och knopp har som mål att samla in upp till 1,5 miljoner euro till utvalda välgörenhetsorganisationer

Relaterade Artiklar