Hem NYHETER Mat.se och Apohem testar samleverans av mat- och apoteksvaror

Mat.se och Apohem testar samleverans av mat- och apoteksvaror

Publicerat av: Redaktionen

I ett nytt pilotprojekt mellan Mat.se och Apohem testas nu samleveranser av mat och apoteksvaror, där Mat.se:s kunder enkelt kan lägga till produkter från Apohem som komplement till sin beställning.

Mat.se och Apohem testar samleverans av mat- och apoteksvaror 3Först ut att kunna använda samleverans blir kunderna i Stockholmsområdet.

Alla köper mat, nästan alla handlar på apotek – och alltfler gör det på nätet. Nu testar Axfoods koncernsyskon Mat.se och Apohem samleveranser av mat- och apoteksvaror, för att göra det enklare och öka värdet och nyttan för kunden. – För oss på Mat.se är det viktigt att ligga i framkant gällande utvecklingen av e-handeln, och vi testar gärna nya och innovativa lösningar. Att samleverera och göra våra kunders vardag enklare är viktigt för oss, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se. I piloten får ett urval kunder som gjort ett matköp från Mat.se också erbjudande om att lägga till apoteksprodukter från Apohem, och få dem levererade tillsammans med sin Mat.se-kasse.

– Vi söker kontinuerligt efter sätt att göra det enklare och smidigare att vara Apohemkund. Att kunna lägga till våra apoteksprodukter i sin befintliga matkasse gör livet lite enklare. Dessutom får Apohempaketet åka med en befintlig leverans, vilket är bra för miljön, säger Gustav Hasselgren, vd på Apohem.

Testet med samleveranser går live i dag och beräknas pågå till hösten. I höst flyttar också Apohem till ett helt nyrenoverat och utbyggt e-handelslager i Årsta, och blir då granne med Mat.se:s, Willys och Hemköps e-handelslager. Lagret kommer totalt att landa på 10 000 kvadratmeter, och öka både e-handelskapaciteten och möjligheterna till synergier.

– För att möta kundernas behov på bästa sätt är det viktigt att vi hittar synergier och nya samarbeten inom Axfoodkoncernen. Det gäller inte minst utvecklingen av e-handeln, som växer kraftigt inom både mat- och apotekssegmenten. Vi vill nu snabbt ta ut den här tjänsten till kunderna för att få in feedback och kunna vidareutveckla vårt erbjudande, säger Frida Ridderstolpe, e-handelschef på Axfood.

Relaterade Artiklar