Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell träffades för första gången
Hem E-HANDEL Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell startade klädmärket Astrid Wild

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell startade klädmärket Astrid Wild

Publicerat av: Redaktionen

Det tog bara nio veckor från det att Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell träffades för första gången till att de lanserade sin hemsida.

Idag säljer klädmärket Astrid Wild sina outdoorprodukter till tusentals kvinnor i Europa.

Det började hos startup-generatorn Antler. Maria Paulsson Rönnbäck hade en idé om att starta ett outdoorklädmärke för kvinnor och Jemina Pomoell var på jakt efter en partner att starta ett företag med. Efter att de skapat en första Instagram-kampanj och en enklare webb växlade man upp med Shopify. På bara några få månader sålde man outdoorkläder anpassade för kvinnor via webbshoppen.

– Vi använde Shopify som plattform och kunde sätta upp vår webbshop och webbplats på en helg eftersom det var så enkelt. Det mesta av innehållet kan vi uppdatera själv vid behov, berättar Maria Paulsson Rönnbäck.

I staden och i skogen

Astrid Wild säljer inga säsongskollektioner. Fokus har istället legat på att skapa outdoorkläder som är mångsidiga, feminina och funktionella. Kläder som fungerar lika bra i staden som ute i skogen.

– Vi såg en potential i att designa och sälja outdoorkläder för kvinnor. Redan innan covidpandemin exploderade outdoormarknaden och under själva pandemin blev det ännu mer efterfrågan. Marknaden växer och vi känner att vi har hittat vår sweetspot, säger Maria Paulsson Rönnbäck.

Siffrorna ger medhåll. Under 2020 omsatte bolaget 2,2 miljoner kronor. Under fjolåret ökade omsättningen till 7,2 miljoner kronor, en ökning med över 200 procent.

Många storlekar

Något som gör Astrid Wild unikt är att man är tämligen ensamma i Skandinavien om att kunna erbjuda 42 olika byxstorlekar. Därtill tar man fram många av sina produkter i nära dialog med kunderna genom sociala medier likt Facebook, Instagram, Tiktok och Pinterest. Det är nämligen via just sociala medier som kunderna hittar till produkterna, berättar Maria Paulsson Rönnbäck.

– Vi ser att det finns ett behov av engagera kunderna och det ger oss mycket. Vi får mycket input och ställer många frågor via instagram direkt till våra kunder, säger Maria Paulsson Rönnbäck och berättar att det var efter just en omröstning på Instagram som man bestämde sig för företagsnamnet Astrid Wild.

– Vi förstår också vilka kollektionsbehov som finns tack vare våra sociala medier. Våra följare kan berätta vilka färger och modeller de saknar i sortimentet.

Hållbarhet viktigt

En bonus är att Astrid Wilde genom att jobba nära sina kunder även undviker att överproducera och bli sittande på lager med kläder som ingen vill ha. Något som är viktigt då allt fler svenska konsumenter verkar prioriterar kvalitet och hållbarhet över snabb konsumtion.

– Vi ser ett starkt ökat intresse för just kvalitet bland våra kunder som söker sig till oss för att hitta outdoorkläder anpassade för kvinnor. Tittar vi på Black Friday så ser vi tydligt att det är startskottet för julhandeln där kunder är beredda investera i hållbarhet och kvalitetsprodukter, även om det inte alltid är på rea, säger Maria Paulsson Rönnbäck.

I en konsumentundersökning gjord tidigare i år av Shopify var en klar majoritet av svenskarna (68 procent) villiga att betala mer för hållbara produkter. Att hållbarhet är viktigt för konsumenter idag är med andra ord tydligt.

– Detta visar hur viktigt hållbarhet är för konsumenterna. Genom att föra en dialog med sina kunder minskar man sitt klimatavtryck, något som är avgörande om man vill skapa en lojal kundkrets, säger Susanne Holmsäter, Nordenchef på Shopify.

 

Relaterade Artiklar