Lyko effektiviserar säljtopparna – med nytt högautomatiserat centrallager

Hårvårds- och skönhetsspecialisten Lyko växer kraftigt i hela Norden.

Framgångarna har lett till att företaget stärkt sin logistik med ett nytt högautomatiserat centrallager i Vansbro. Tillsammans med Dell Technologies och Obligo har man utformat en lösning som driver det nya lagret på ett optimalt sätt och möter krav på både tillgänglighet och säkerhet.

Lykos nya centrallager är på drygt 11 000 kvadratmeter och ska med automatiseringar och robotsystem stärka kapaciteten, effektiviteten och lönsamheten. Men för att nå dit behövs pålitliga stödsystem som kan driva hela lagerhanteringssystemet. En viktig del i detta är säkerhet och tillgänglighet. Under vissa av årets högtider med många beställningar sätts systemen under stor press och ett avbrott kan få stora konsekvenser.

– Vid intensiva säljperioder har vi enormt många beställningar per dag. Då måste vi kunna lita på stödsystemen och det måste finnas möjlighet att expandera kapaciteten och ha tillgång till reservkraft om exempelvis något oförutsett händer, säger Dennis Lindahl, ansvarig för IT-operations på Lyko.

Tillsammans med Dell Technologies och Obligo har Lyko utformat ett system som lägger stor vikt vid tillgänglighet och säkerhet. Genom att skapa dubbla datahallar med fiber som kopplar samman servrar och lagringsplattformar med reservkraft, fungerar allt sömlöst även vid yttre störningar som strömavbrott.

– Om våra system skulle gå ner innebär det att vi snabbt förlorar stora summor pengar samtidigt som konsumenterna skulle tappa tilliten till oss. Därför är det fantastiskt att vi med dessa lösningar kan fortsätta leverera utan att varken personal eller kunder märker av ett avbrott, säger Dennis Lindahl.

– För oss är det oerhört viktigt att vi har partners som är både pålitliga och snabbrörliga nog att matcha oss på vår fortsatta resa. Både utformningen av lösningarna och installationerna har gått helt enligt plan. Vi har redan fått positiv återkoppling från verksamheten där medarbetare upplever den nya miljön som snabbare med bland annat bättre responstider.

På Dell Technologies har man lång erfarenhet av digital transformation inom handel och logistik, med väl beprövade lösningar som ligger i framkant när det gäller att skapa flexibla och moderna stödsystem. Dessutom samarbetar man ofta med lokala partners, som i detta fallet där Dell Technologies jobbat tätt tillsammans med partnern Obligo.

– Med rätt plattformar för lagring och servrar kan Dell Technologies stödja hela flödet för Lyko, från beställning till lagerhantering och leverans. Lösningarna säkerställer att den automatiserade tekniken plockar rätt varor och stämmer av mot både order- och lagerhistorik i ett och samma system, säger Tobias Helmer, marknadschef på Dell Technologies.