The Lobby – ett unikt ekosystem kring framtidens handel
Hem NYHETER The Lobby – ett unikt ekosystem kring framtidens handel

The Lobby – ett unikt ekosystem kring framtidens handel

Publicerat av: Redaktionen

AMF Fastigheters nya satsning The Lobby som fokuserar på upplevelser inom shopping, service och umgänge är också parallellt ett koncept för ny teknik och nya beteenden.

The Lobby – ett unikt ekosystem kring framtidens handel 2Inom ramen för projektet The Lobby har en rad bolag identifierats och knutits närmare The Lobby genom partnerskap. Detta gör att flera bolag även får en plattform och ett showroom för sin teknik och sina tjänster genom The Lobby.

En av huvudparterna till ”Retail Innovation Lab” är Deloitte Digital. AMF Fastigheter följde för ett år sedan med Deloitte Digital till det etablerade retail-labbet i London för att få en bättre förståelse för vad tekniken kan göra och vilka behov den täcker. Här spelar även aktörer som Apple en viktig roll.

– En av mina medarbetare var på plats i London med representanter från Apple och Deloitte och såg storheten i labbet som kallas ”The Connected Store”. Vi är därför glada att genom vårt samarbete med Deloitte få hit delar av Connected Store vilket gör att vi kan ta emot och möta retailers från hela världen och visa hur en effektiv butik kan skapas, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter.

Det unika med labbet i The Lobby är att det är utvecklat för att fungera i en öppen miljö med handlare och konsumenter. AMF Fastigheter har tagit de labb som idag finns i New York och London och utvecklat dem ett snäpp till. Genom produkten ”Retail Innovation Lab” kan The Lobby tillsammans med Deloitte, Apple och en rad andra bolag erbjuda retailers tjänster kopplat till ny teknologi.

– The Lobby blir som en teknikmässa i miniatyr bakom kulisserna, där vi för retailers kan demonstrera nya, utvalda tekniska lösningar i en verklig butiksmiljö. Vi låter även retailers driva egna innovationsprojekt hos The Lobby så det blir dessutom en experimentverkstad där vi gemensamt utformar framtidens butiksupplevelser, säger Fredrik Oscarson, chef för Deloitte Digital i Sverige.

De nya tekniska lösningarna och utfallet av dem kan användas både av de handlare som hyrt in sig i The Lobby och av andra handlare och konsumentföretag som vill utveckla sin affär och få hjälp med det.

AMF Fastigheter har idag avtal med 13 partners som med olika spjutspetskompetenser varit med och byggt det nya handelskonceptet. Fagerhult och Lexter har arbetat fram lösningar inom ljus, doft och musik medan Symbio står för AR och VR. Ad City Media har bidragit med kompetens inom digitala skyltar i butik och Slashten med personalen som hyrs in. Telia kopplar upp The Lobby till sitt fibernät och kommer testa nya innovativa tjänster.

– The Lobby är precis den typ av ekosystem vi vill verka i, där vi tillsammans med AMF Fastigheter, handlare och andra partners kan skapa framtidens shoppingupplevelser genom att använda nya smarta digitala lösningar. Nu har resan från köpupplevelse till upplevelseköp börjat på riktigt, säger Elin Allison, ansvarig för retail på Telias företagsaffär.

Dessa aktörer är idag partners till The Lobby: Surfboard, Panasonic, Mailboxes, Glad stad, Symbio, Cisco, TPO, Lexter, Fagerhult, Epicenter, ACM, Telia samt Deloitte Digital.

Relaterade Artiklar