Linas Matkasse redovisar rekordhalvår

Linas Matkasse Group med verksamhet i Sverige, Norge och Danmark uppvisar sitt starkaste halvår hittills i företagets historia.

Linas Matkasse redovisar rekordhalvår 1På en starkt konkurrensutsatt marknad märks kraftigt ökad försäljning såväl som resultat. Samtidigt lanserar nu Linas Matkasse ett helt uppdaterat erbjudande som med hjälp av avancerad teknik innebär marknadens mest flexibla matkasse med minimalt matsvinn.

Första halvåret 2020 ökade Linas Matkasse Group sin försäljning med 10,6 procent jämfört med samma period förra året. För andra kvartalet såg bolaget en ökad försäljning med hela 24 procent. Ökningen gäller koncernens samtliga marknader och varumärken.

Justerat rörelseresultat före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar (AEBITDA) uppgår för första halvåret 2020 till 91 miljoner svenska kronor vilket är en ökning med hela 39 procent mot samma period 2019, med en rekordmarginal på 14,0 procent (mot 10,7 procent 2019) .

– Vi har satsat hårt på att utveckla vår affär och vårt erbjudande och vi är glada att nu kunna se resultatet av det. Dessutom har Covid-19 ställt ytterligare krav på vår förmåga att snabbt skala upp, men oaktat pandemin är första halvåret i år ett rekordresultat för oss. Vi har inte haft några leveransförseningar eller andra störningar de senaste sex månaderna, samtidigt som vi har rekordfå reklamationer och enbart stigande kundnöjdhet, säger Walker Kinman, vd Linas Matkasse Group.

Återuppfinner matkassen

Med start nu i augusti lanserar Linas Matkasse det bredaste erbjudandet på marknaden. Istället för fasta veckomenyer kommer kunderna att kunna välja bland över 30 olika rätter, varav 20 är nykomponerade varje vecka. Som en av branschens pionjärer återuppfinner därmed Linas Matkasse konceptet i en ny flexibel form, byggt på både mänskligt menyhantverk och avancerad teknik. Alla inköp prognostiseras med hjälp av maskininlärning för att undvika matsvinn.

– Vi har tagit viktiga steg i utvecklingen av vår affärsmodell och förberett oss för att leda den nordiska matkassemarknaden in i framtiden med innovativa produkter och effektiva processer som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbara. Med vår nya matkasse lyckas vi göra viktiga saker samtidigt; involvera kundpreferens, skapa nya och innovativa recept samt minimera matsvinnet, fortsätter Walker Kinman.