Dagens teknik och dess snabba utveckling tar en allt större plats i samhället.
Såväl i hemmet som på jobbet är vi omgivna av digitala prylar med syftet att förbättra vår vardag. Under 2020 lanseras dessutom 5G i Sverige. Målet med det nya mobilnätet är bland annat att det ska kunna hantera det ökande utbudet av IoT-prylar. Men hur ser vi egentligen på att tekniken får en allt mer central roll i våra hem? Enligt en ny undersökning från Svensk Fastighetsförmedling vill mer än hälften av alla svenskar ha ett rum i hemmet som är fritt från teknik, var fjärde tror dessutom att det i sin tur skulle bidra till mer tid med familjen.
Har den digitala utvecklingen fått en mottrend? Nyligen presenterade HUI research mobillådan som årets julklapp. En låda som anses bidra till mer avkoppling i hemmet – en mobilfri stund.
I tillägg till detta visar Svensk Fastighetsförmedlings årliga rapport Trendrapporten, där drygt 2 400 svenskar gett sin syn på digitalisering inom bostadsbranschen, att hela 55 procent är positiva till ett teknikfritt rum i sitt hem. Det är främst de unga vuxna som kan tänka sig ett icke-digitalt rum. Hela 63 procent i åldersgruppen 18 till 29 år önskar nämligen detta. Motsvarande siffra bland de i åldrarna mellan 60 till 74 år är endast 43 procent.
Undersökningen visar också hur svenskarna tror att ett teknikfritt hem skulle påverka familjen.
En av tio menar att familjemedlemmarna skulle bli lugnare. Dessutom uppger 23 procent att det skulle leda till att familjen umgås mer.
– Resultatet från vår undersökning visar att det finns en önskan om att bostaden ska vara en plats för avkoppling från den stressiga vardagen. I samband med att den femte generationens mobilnät rullas ut under nästa år kommer utvecklingen av Internet of Things intensifieras kraftigt. Min gissning är att detta kommer accelerera den digitala mottrenden och att teknikfria zoner och rum kommer bli allt vanligare, såväl i våra hem som på arbetsplatser, skolor och andra offentliga platser ute i samhället, exempelvis i butiker och restauranger, säger Liza Nyberg, VD på Svensk Fastighetsförmedling.
Trots att de flesta branscher digitaliseras i allt större utsträckning visar Trendrapporten att bara 15 procent kan tänka sig att köpa ett hem som de endast sett digitalt. En siffra som dessutom har minskat från ifjol, då svarade nämligen 18 procent detsamma.
– Digitala visningar kommer troligtvis inte ersätta de fysiska, det handlar snarare om att underlätta och inspirera. Även om majoriteten uppger att de inte kan tänka sig att köpa ett hem som de endast sett digitalt, kan det skapa ett intryck och fungera som ett första steg i processen. Det är dessutom ett perfekt när man ska illustrera objekt vid nyproduktion. Tekniken har förbättrats de senaste åren och vi kommer med stor sannolikhet bara se mer av olika digitala visningslösningar som kan bredda intresset och dessutom locka fler internationella köpare, säger Liza Nyberg, VD på Svensk Fastighetsförmedling.