”När det börjar röra på sig vill vi vara först på bollen, särskilt när det leder till en koppling mot en av världens största marknadsplatser” Så motiverar Jetshops Product Partner Manager, Johan Wiberg, den nyligen etablerade kopplingen till Amazon.
Johan lyfter även vikten av en framtid där varumärkens egna e-handel går hand i hand med marknadsplatser.
Jetshop har under de senaste åren etablerat sig som en av de mest framgångsrika plattformarna för e-handel. Deras snabba tillväxt tror de själva beror på djup kunskap om marknaden kombinerat med uppdaterad teknik som alltid hålls i framkant.
För att fortsätta synas i spetsen av e-handelns utveckling har de nu försett sig med en koppling mot Amazon, inför gigantens intåg i Sverige. Kopplingen är Jetshop bland de första med, och Johan Wiberg ser det som en betydelsefull del för att i framtiden ha en ledande roll på marknaden.
”När och hur Amazon kommer till Sverige vet vi fortfarande inte. Men vi förbereder oss för att kunna samarbeta med marknadsplatsen på ett smidigt sätt. Vi vill vara tidiga med att erbjuda våra kunder ett smidigt sätt att hantera sin försäljning på en av världens största plattformar. För vi vill ju vara där våra kunder är, och via Amazon med dess breda utbud kan man nå ut till en mängd nya målgrupper. Sen vill jag även poängtera att marknadsplatser är ett bra komplement, som kan existera jämsides varumärken som driver den egna e-handeln.”
Jetshops koppling går via progressiva IT-företaget Sello
Det är genom ett samarbete med IT-företaget Sello, specialiserat på multikanaler och integrationer, som Jetshop har möjliggjort en koppling mot Amazon. Kopplingen möjliggör att på ett smidigt sätt få upp sitt sortiment på marknadsplatser. Sello sköter onboarding och integrationer mot ett tjugotal stora marknadsplatser, och deras relation med Amazon är stark. Företaget har sedan ett par år tillbaka samarbetat med e-handelsjättens marknader i bland annat UK och Tyskland. Och de förbereder sig nu för den svenska lanseringen, berättar Nils Muhrén, Partner Manager på Sello.
”Vårt samarbete med Amazon började 2016, och vi har fram tills nu arbetat med integrationer på EU-marknaden. Diskussionen om lanseringen i Sverige, som nu är i fokus, är förstås i ett tidigt skede. Det jag vet utifrån mina kontakter är att Amazon är hungriga på den svenska marknaden. Och det vi kan lova är att vi kommer att göra allt för att både onboarding och integration ska flyta på så bra som det bara går.”
I sitt partnerskap med Sello kommer Jetshop förutom den tidigt öppnade dörren till Amazon att ha ett kraftigt förstärkt erbjudande inom bland annat, orderläggning, integrationer och onboarding. Det som mest särskiljer Sello från företag i samma bransch är deras berikning av data, och deras arbete ses som ett komplement snarare än något som krockar med Jetshops erbjudande.
”Våra tjänster samspelar bra för att skapa en cirkulär synkronisering av samtliga kanaler. Om ett företag exempelvis sitter med Jetshops struktur går det lätt att kombinera med vad vi har. Sen är vi flexibla och experter på både data och orderläggning,” förklarar Nils.