Intervju med Cecilia Kadar, grundare av Ipomia
Hem NYHETER Intervju med Cecilia Kadar, grundare av Ipomia

Intervju med Cecilia Kadar, grundare av Ipomia

Publicerat av: Redaktionen

Cecilia Kadar, grundare av Ipomia är en av våra talare som kommer att delta i IT-Retails Hållbarhetsfrukost den 21 april på Retail Tech Expo.

Ipomia är ett medtech/fashion bolag som tillhandhåller behåar för kvinnor som genomgått en bröstoperation, oavsett om det är av estetiska eller medicinska skäl.

Berätta lite om dig själv och ditt företag

Jag har alltid varit en entreprenörsdriven person. Även om jag till stor del har arbetat som anställd har både jag och min exman drivit väldigt många bolag på olika sätt. Men Ipomia har alltid varit det bolag som varit min lilla bebis. Själva idén kom till efter att jag hade fött mina tre barn och kände att jag delvis ville återställa mina bröst för att känna mig som mig själv igen.

När man är nyopererad så ska man ha läkningsbehåar, dessa var dock inte så roliga. Det var en av anledningarna till att jag startade Ipomia.

Jag skulle på ett bröllop och min kirurg var väldigt petig med att jag skulle ha på mig min läkningsbehå för att inte riskera något under själva läkningsprocessen. I den vevan började jag Googla ganska mycket och försökte hitta läkningsbehåar som var lite finare, lite nättare och mer uppfyllda så att man inte behövde känna sig ”sjuk” vilket jag faktiskt gjorde ganska många gånger i dessa läkningsbehåar. Detta blev själva grundtanken till min idé med Ipomia.adar

Jag insåg även att det var väldigt många som upplevde samma sak. Jag tog upp detta med min kirurg Riikka Veltheim och hon sa att det är precis dessa funderingar och frågor som hon får höra hela tiden av sina patienter. Många frågar om det finns andra alternativ? Under samtalet berättade jag för henne att jag funderade på att starta ett företag som säljer estetiskt fina läkningsbehåar men som även är perfekta rent medicinskt, det ska inte finnas några kompromisser.

Det var egentligen så allting började. Efter en lång tids efterforskning hittade vi till slut en designer (Melika) som dessutom är inriktad på just underkläder. Melika trodde verkligen på idén och har därför varit min Co-Founder och Creative Director sedan dess. Nästa steg var att sätta sig ner med kirurger, sjuksystrar och patienter för att diskutera hur själva läkningsbehån skulle fungera. Jag hade till exempel en del komplikationer efter min operation, som var en väldigt viktig faktor som vi tog hänsyn till under processen.

I samma veva fick min mamma bröstcancer, vilket var jättetungt. Nu mår hon bra, vilket är jätteskönt. När man går igenom en sådan process som min mamma så behöver man ha på sig en läkningsbehå under en betydligt längre period. Den första läkningsbehån hon fick var gjord av polyester, vilket hon upplevde som väldigt obehagligt. Även här fick jag tänka till eftersom min mamma bland annat blev känsligare i hyn etc.

Intervju med Cecilia Kadar, grundare av Ipomia

Cecilia Kadar

Vi har tagit del av flera undersökningar där man tittar på värdet av att känna sig bekväm och faktiskt få känna sig fin för sig själv – tillfriskningskurvan blir så mycket snabbare. Så i det korta hela var detta starten och grunden för hela resan. Det har varit en tung resa men extremt kul – och vi fortsätter!

Vad betyder hållbarhet för dig? 

Hållbarhet betyder väldigt många saker för mig. För mig är det väldigt viktigt att kunna stå för det jag gör. Med Ipomia ville jag göra ett så litet avtryck som möjligt. Visst är det jättelätt att köpa jättebilliga produkter från Kina men då har du bland annat världens längsta tranpoststräcka etc. Det finns väldigt många led som man själv vill ha koll på. Vi bestämde väldigt tidigt att vi ville ha produkter som vi kan stå för bland annat utifrån ett kvalitetsperspektiv och miljöperspektiv.

All vår produktion sker inom Europa och dess närområde, vilket har varit en viktig del för oss.

Vi var faktiskt en av de första som började arbeta med bambu. Anledningen till att vi valde bambu var just för att det inte förbrukar lika mycket vatten, det är ett mycket mjukare material (samma egenskaper som silke) och det andas mycket mer. Vi tittade även på bambu utifrån ett medicinskt perspektiv t.ex. att det inte ska växa bakterier. Så fort man börjar titta på alla perspektiv börjar cirkeln bli allt större och större. Vi vill ha detta som en ledstjärna, att vi tänker och analyserar alla steg i processen.

Vi tittade även på projektet utifrån ett jämställdhetsperspektiv, vi ville verkligen lyssna och göra något för dessa kvinnor under deras läkningsprocess.

En annan aspekt som vi har stött på (speciellt i en startup-era) är att allt ska gå så fort! Vi fick ofta höra frågan varför vi inte har kommit mycket längre? För mig är det viktigare att växa långsamt och skapa en ekonomis hållbar tillväxtfas där vi i en större utsträckning inte bara gasar på – utan det får helt enkelt ta sin tid.

Hur arbetar ditt företag med hållbarhet och hur vill ni bidra med en förbättring?

Hållbarkonsumtion och hållbarproduktion är det viktigaste som vi arbetar med. Den största delen är våra läkningsbehåar som man använder under en kortare period men med tanke på att vi har satsat ganska mycket på att få dessa att efterlikna ”vanliga” underkläder så mycket som möjligt så är tanken att de ska bli en del av ens garderob som man fortsätter att använda i flera år. Därför blir kvalitén en otrolig viktig aspekt. Sedan är det produktionen där vi ser till att inte förbruka så mycket vatten, minimera transporter, ser till att allt känns bra i produktionsledet etc.

Vad är era hållbarhetsmål de kommande åren? 

Jag tror egentligen att vi kommer att bibehålla det tänket som vi har haft, fortsatt hållbarkonsumtion och hållbarproduktion. Coronaviruset har påverkat oss en del och flera av våra leverantörer finns faktiskt inte kvar längre. Det har gjort att det finns flera delar som behöver ses över, förhandlas på nytt eller kanske omkonstrueras. I alla dessa nya upphandlingar etc. så är det väldigt viktigt att hitta samarbetspartners som matchar våra värderingar.

Vad ser du mest fram emot med hållbarhetsfrukosten? 

Mycket faktiskt! Jag tror det viktigaste jag kan förmedla både som entreprenör och tidigare anställd är att våga bromsa. För oss är det inte viktigt att få ut en produkt jättesnabbt utan det måste finnas hjärta och en tanke bakom det hela. Jag tror att allt fler företag är mer måna om att b.la. betala lite mer eftersom man har tänkt till gällande sin produktion när det kommer till hållbarhet. Man måste känna att det är på riktigt och att hjärtat är där – det är inte bara pengar som styr. Jag brukar säga att passion wins!

Vill du höra mer om Cecilias fantastiska arbeta är du varmt välkommen till vår konstandsfria hållbarhetsfrukost den 21 april på Retail Tech Expo. Ta del av en inspirerande och givande frukost där du får chansen att lyssna på talare som aktivt jobbar med hållbarhetsutveckling.

Läs mer och boka din plats här.

IT-Retail av Jelena Minic

 

Relaterade Artiklar