Indiska utmanar normen kring hur kvinnor ska klä sig på jobbet i ny reklamfilm

Soft Power – mjukare makt och en mjukare klädstil.

Indiska utmanar normen kring hur kvinnor ska klä sig på jobbet i ny reklamfilm 1Att klä sig för en professionell arbetsmiljö behöver inte betyda färglöst och avskalat, det är vad Indiska vill lyfta fram i den nya reklamkampanjen som går live på TV4 fredagen den 4 september.

I filmen visas Indiskas höstkollektion som består av feminina plagg anpassade att bära likväl på jobbet som hemma.

I reklamen som återigen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst vill Indiska slå ett slag för en mjukare och mer varierad klädkod på jobbet och en approach till både arbetsliv och ledarskap som är mjukare, härligare och mer inspirerande. Som slagord lånar Indiska ett uttryck från den internationella politiken – soft power. Ett begrepp som används för den mjuka makt och inflytande ett land har över andra länder genom kultur, inspiration och sitt goda rykte istället för hårda medel såsom pengar, råvaror och militärmakt.

– För många är jobbgarderoben betingad med klassiskt maskulina plagg och Indiska vill genom kampanjen visa att det inte alls behöver vara så. Vi älskar feminina plagg och tycker kvinnor ska kunna klä sig precis som de känner för utan att fundera på om de blir tagna professionellt, säger VD för Indiska, Karin Lindahl.

Kampanjen lyfter samtidigt också fram Indiskas tro på ett mjukare och modernare ledarskap där övertygelsen är att en professionell arbetsmiljö inte behöver vara färglös och strikt för att vara högpresterande.

– Vi vill visa upp de mjuka och mäktiga möjligheter Indiska erbjuder genom alla plagg i höstens många bekväma material, och demonstrera en bredd av passform och stilar som passar alla möjliga kvinnor i alla möjliga roller, säger marknads- och e-handelschefen Emma Hellstadius.