De yngre generationer som kommer in i dagens arbetsliv är digitala från födseln och driver en digital framtid.
Generation Z, även känd som Zoomers – som växt upp runt och efter millennieskiftet – är nu den största demografiska gruppen i arbetsför ålder.
I USA utgör de cirka 90 miljoner människor, globalt 2,6 miljarder.
De har inget minne av en värld utan bredband eller smarta enheter. På samma sätt är den något äldre generation Y, även känd som Millennials, digitalt inriktad och uppkopplad. Det skriver Stacey Epstein, CMO på Freshworks.
Förväntningarna och prioriteringarna hos dessa två nya generationer som nu deltar i samhället – både som konsumenter och anställda – är mycket annorlunda än generationerna före dem. Varför är det viktigt? Jo, för att det förändrar världen omkring oss och de arbetsplatskulturer och -miljöer som vi är vana vid att arbeta i.
Förutom att de är generellt mer diversifierade, värdesätter dessa två grupper rättvisa och integration, flexibilitet och frihet, och anser att digital tillgång och snabba informationsflöden är en självklar rättighet.
En ny europeisk studie från London School of Economics, “Digital Contagion, Trust and Social Influence: The Technological and Cultural Impact of a New Generation” visar att dessa två demografiska grupper helt och hållet omprövar vad de vill ha av sina jobb och arbetsgivare. I studien konstaterades till exempel att hybridarbete och flexibilitet nu är viktigare faktorer än lön när man överväger var man ska arbeta. Så kallad “micro management” eller helikopterövervakning från chefer, rigida arbetstider och dålig kommunikation är de största orsakerna till att de väljer att lämna sina arbetsplatser.
Eftersom de är “digitalt infödda” finns en förväntan och en förmodad skyldighet för arbetsgivarna att tillhandahålla lättanvänd teknik. Kommunikationen på arbetsplatsen måste vara smidig och omedelbar med samarbetsappar som Slack, Teams eller Zoom och med AI- och chattbot-funktioner för självbetjäning och medarbetarengagemang.
Hur påverkar detta arbetsgivare
Vad detta innebär för oss, som arbetsgivare, är att vi måste anpassa oss. Om du ännu inte har omvärderat din teknik och den bredare roll den spelar för medarbetarnas engagemang är det dags att göra det. Nya generationer av anställda känner sig inte bara berättigade till sina digitala rättigheter när det gäller omedelbarhet, upplevelse och tillgång, utan har också minimalt med tålamod när förväntningarna inte infrias. Med rätta.
Ribban för anställdas upplevelser har höjts till det bättre. LSE-studien visade de inte kommer att tveka att använda sitt betydande sociala inflytande för att sätta strålkastarljuset på upplevelser med dig – bra eller dåliga – i sina sociala nätverk och på så sätt påverka äldre generationer. Med andra ord finns det ingenstans att gömma sig om dina metoder, din kultur eller din service inte håller måttet. Dessa två generationer formar ditt företags öde. Om du gör något fel kommer andra att få veta det. De ställer högre krav på arbetsgivare.
Nyckeln till att se dessa förändringar som möjligheter snarare än oönskad press är att omfamna och överträffa förväntningar Det gör du till exempel genom personlig, kontextualiserad kundservice i alla kanaler, samt kraftfull men lättanvänd arbetsplatsteknik i kombination med modern rekrytering, introduktion och ledning.
Kraven från generation Z och generation Y förändrar aktivt det nuvarande affärslandskapet. Delvis är detta den roll som alla nya generationer har och det gynnar alla. Vårt svar på deras behov bör vara att bana väg, särskilt eftersom frågan handlar mindre om vad generation Z och generation Y vill ha och mer om hur vi hänger med i tempot när dessa generationer formar näringslivets framtid.