Handeln förändras blixtsnabbt.
Drivkraften är konsumenternas ökade krav på service, upplevelser och precision i erbjudanden och leveranser.
Retail Experience Live som går på Kistamässan 15-16 maj möter förändringarna med nya grepp.
–Ambitionen är att samla aktörer från hela värdekedjan i retailbranschen till en stor dynamisk fest, där deltagarna, både utställare och besökare har möjligheter att interagera med varandra på olika sätt, säger projektchefen Beatrice de Maré Peterson, Easyfairs. Hon lovar att det blir en mässa och ett evenemang med många otraditionella inslag.
Sju fokusområden
Hon berättar att mässan är uppdelad i sju fokusområden som täcker in hela handeln.
- Retail Design Trends handlar om den fysiska utformningen av butiker.
- Datadriven retailing är kundklubbar, CRM, lojalitetsprogram, analys och AI, medan Retail Tech är de system som butiken har för att driva verksamheten, som kassa, omnikanal, lager och logistiksystem.
- Fintech handlar om betalsystem, men också system mot bedrägerier och svinn, finansiering och korthantering.
- Digital marketing visar olika system för hur man utformar och sprider innehåll som ger konsumenten köplust.
- E-commerce visar smidiga sätt att sälja till kunden via olika digitala kanaler.
- Förpackning&logistik handlar om hur rätt vara hamnar på rätt ställe i rätt tid, och förpackningens roll.
–Vi vill visualisera hela retailkedjan, säger hon.
Interaktivt och lärorikt
Beatrice de Maré Peterson berättar att det kommer att arrangeras över ett 60-tal olika aktiviteter och seminarier under evenemangets två dagar. Ett event i eventet blir Marknadscheferna Live, där talare som forskaren Anita Radon, och influencern Clara Henry ger sina bilder av hur den moderna konsumenten fungerar.
Det kommer att finnas en News Studio som arrangeras i samarbete med Nordiske Medier, där Annmarie Palm som driver företaget Relationista medverkar med intervjuer som streamas live.
Det digitala mediahuset AHA IT-Media kommer att hålla en frukostklubb med Social Media-experten Natalie Guldroth och Dagmar Forne, reporter, ITRetail.
DIBS E-handelsskola lär på en intensiv eftermiddag ut hur man bygger en lönsam e-handel. Paneldebatt kring nya betallösningar står också på programmet.
Internationella stjärnor
Britten Ken Hughes står för en av mässans Keynotes. Han förmedlar sin stora kunskap om konsument- och shoppingbeteende och om fungerande strategier för att nå konsumenten, via exempelvis olika omnikanallösningar.
En annan internationell talare är detaljhandelsanalytikern Neil Saunders som ska tala om de fysiska butikernas roll i det förändrade handelslandskapet.
Besökare och utställare har möjligheter att mingla och ställa frågor till talarna vid flera tillfällen under mässdagarna.