GoMore växer internationellt med Stripe

Så driver Stripe GoMores tillväxt i hela Skandinavien, Frankrike och Spanien

GoMore, Skandinaviens ledande bildelningstjänst, erbjuder samåkning, peer-to-peer-biluthyrning och privat billeasing. Sedan lanseringen har det danska företaget expanderat till Sverige, Norge, Danmark , Frankrike och Spanien och har nu över 100 anställda. Enbart i Danmark finns fler än 900 000 registrerade GoMore-användare.

Snabb internationell expansion med slimmad organisation

GoMore var ursprungligen en gratistjänst men genom att föra in betalningar i ekvationen ökade tjänsternas tillförlitlighet. Det bidrog till att minska antalet avbokningar och lösa ett antal försäkringsfrågor. Det blev också möjligt för GoMore att investera mer i sin produkt, lägga till nya tjänster och med snabbare steg expandera internationellt.

Enligt produktchefen Frederik Nellemann, “kan de etablerade biluthyrningsföretagen lägga större resurser på sina onlinetjänster – men på GoMore har vi visat att det är möjligt att ta fram en framgångsrik ny tjänst med begränsade medel genom att välja rätt affärsmodell och rätt partners. Vi har gjort alla de rätta valen och det driver vår snabba internationella tillväxt.”

Stripes globala plattform minimerar antalet nekade betalningar för GoMores internationella användare

Att nå in på nya marknader innebar nya utmaningar: ”Ett stort hinder för vår internationella expansion var hanteringen av betalningar. När vi till exempel gick in i Spanien hade vi stora problem med avbrutna transaktioner. När vi undersökte saken upptäckte vi att ett stort antal betalkort som används i Spanien utfärdats av latinamerikanska banker. Vår första leverantör av betalningstjänster stödde inte dessa. Vi kunde alltså inte ta emot betalningar med de korten. Det var uppenbart att vi behövde en betalningspartner med större internationell närvaro och en bättre lösning för betalningar över nationsgränser, fortsätter Frederik.”

GoMores utvecklare rekommenderade Stripe som en säker betalningsplattform som var lätt att implementera och arbeta med. Med Stripe kunde GoMore snabbt lösa problemet i Spanien. Dessutom, genom Stripes utvecklarvänlighet och enda integrationspunkt behöver inte GoMores utvecklare ägna så mycket tid på att övervaka betalningar utan kan fokusera på att bygga nya produkter.

”Stripes mål är att göra det väldigt lätt och smidigt ta emot betalningar oavsett vilket land de verkar i eller var kunden kommer ifrån. Det glädjer oss att vi smidigt kunde lösa Gomores utmaningar och ser fram emot ett fortsatt nära samarbete, säger Erik Olofsson, Nordenchef Stripe.

Snabbhet är viktigt för konverteringen

Snabbhet var ett annat tungt skäl att välja Stripe. Dagens konsumenter är vana vid sömlösa shoppingupplevelser och ögonblickliga resultat. GoMore insåg vikten av en smidig och friktionsfri betalningsupplevelse eftersom allt fler användare vill hyra bil på plats genom sin mobil och börja använda den omgående. Att kunna erbjuda det med Stripe var avgörande för GoMores fortsatta framgång och gjorde deras kunder än mer nöjda. GoMore planerar att fortsätta sin expansion genom Europa och utvecklar nya produkter och tjänster i nära samarbete med Stripe.