Gnosjöföretag satsar på e-handel – vill sprida Gnosjöandan nationellt
Hem NYHETER Gnosjöföretag satsar på e-handel – vill sprida Gnosjöandan nationellt

Gnosjöföretag satsar på e-handel – vill sprida Gnosjöandan nationellt

Publicerat av: Redaktionen

Det småländska konsultföretaget Consid har ingått ett avtal med det Gnosjöbaserade familjeföretaget Göhlins Verktyg & Maskin AB gällande implementation av nytt PIM-system.

Gnosjöföretag satsar på e-handel - vill sprida Gnosjöandan nationellt 1

Ludvig Göhlin

Samarbetet ska på sikt möjliggöra Göhlins storsatsning inom e-handel där målsättningen är att sprida Gnosjöandan och företagets cirka 250 000 produkter nationellt.

Göhlins Verktyg och Maskin AB är ett Gnosjöbaserat familjeföretag som bedrivit verksamhet i regionen sedan 1912. Företaget beskrivs som en verksamhet med sann Gnosjöanda, lojala kundrelationer och god kompetens, vilket de nu vill sprida till resten av Sverige.

Under 2018 gör företaget därmed en storsatsning på hantering och digitalisering av sin produktinformation, och ska med en ny PIM-lösning göra upplevelsen enklare och snabbare för sina kunder och framförallt kvalitetssäkra servicen.

Det snabbfotade IT-företaget Consid, med expertkunskap inom e-handel och digitala strategier, är utvalda till att bygga om webbshoppen.

Under 2017 genomförde konsultföretaget en förstudie som nu mynnat ut i valet att implementera konsultbolagets egna PIM-system, Gryphon PIM. Avtalet ses av Consid som ett strategiskt viktigt projekt och stärker den lokala leveransen i Värnamo och Ljungby.

– Det är otroligt kul att få hjälpa Göhlins på deras digitaliseringsresa. När Göhlins nu informationsberikar sina produkter via ett PIM-system kommer det addera en helt ny dynamik till webbplatsen, en av deras viktigaste säljkanaler, vilket ökar användarupplevelsen avsevärt, säger Johan Andersson, projektledare på Consid.

PIM-lösningen ger utökad service för Göhlins kunder och föder en effektivare e-handel, som gör det enklare för kunder att handla via webbshoppen. Målsättningen är att Consid även ska hjälpa Göhlins optimera hela sajten och driva trafik till webbshoppen via ett grundligt SEO-arbete och därmed nå utanför Gnosjös gränser.

– Samarbetet med Consid har varit på topp sedan dag ett. De ger ett gott intryck och jag känner mig trygg i hela resan då vi fått löpande information om vad som händer i projektet – för en annan så förstår man inte så mycket vad som händer bakom kulisserna. Även flexibiliteten i projektet gör att detta stora it-bolag känns som ett helt vanligt, litet familjeägt Gnosjöföretag, säger Ludvig Göhlin, delägare och marknadsansvarig på Göhlins.

Relaterade Artiklar