Global export av retailstrategi och konceptutveckling

Retailbyrån WorkShop har sedan inträdet I det globala nätverket Advantage Smollan satt siktet på att expandera till nya marknader.

Global export av retailstrategi och konceptutveckling 1Som första stora uppdrag i öst leder WorkShop nu butikskonceptutvecklingen av Asiens ledande omnikanalsvarumärke inom mode; Pomelo.

I mötet mellan insikt, erfarenhet och ett fokus på att sammankoppla varumärket med det lokala communityt, vann WorkShop den internationella pitchen och fann sin plats att gå in i Asien. Genom att känna kunden, integrera alla kanaler och koppla samman de tekniska avancemangen hos Pomelos plattform, utforskar partnerskapet framtidens retail.

Anders Heikenfeldt, Chief Retail Officer på Pomelo säger, “Retail-landskapet är i konstant utveckling, och vår filosofi på Pomelo har alltid varit att förutse och anpassa till förändringarna för att skapa en sömlös kundupplevelse genom alla touchpoints. WorkShop visade en djup förståelse för vårat mål att utstaka vägen för bättre online-to-offline erfarenheter, och översätta vår vision till en helt ny retail-upplevelse för våra kunder.”

Kärnan i att utveckla det nya butikskonceptet kommer vara att hylla Pomelos community och använda kraften i det fysiska mötet mellan varumärke och kund, för att bygga starka och långvariga relationer.

“Det är imponerande att se hur Pomelo utmanar traditionell retail, och hur de konstant förbättrar sina tjänster med ett tydligt omnikanalsperspektiv. Tillsammans ser vi full integration och en sömlös shoppingupplevelse som hygienfaktor. Det här konceptet kommer sätta ribban för nästa generations kundupplevelse”, säger Shawn Roberts, Creative Director på WorkShop.

Hållbarhet är en annan viktig pelare i konceptet, eftersom det är viktigt för Pomelo som varumärke och för deras kunder. WorkShop förlänger inblandningen av hållbarhet utöver en klimatagenda, och skapar ett koncept som också knyter an till och tjänar sin omgivning.

“Vi tror på att starka koncept kan respektera både planet och människor, och ser en stor trend i vad vi kallar SOstainability = society + sustainability. Genom att engagera lokalsamhället, skapar vi ett existensberättigande bortom transaktioner och marknadsföring”, säger Mattias Schedvin, Strateg på WorkShop.