E-handeln växer fortsatt i Sverige och idag är det inom många branscher mer givet att starta en e-handel än en fysisk butik.
Under 2019 startades hela 2 084 nya ehandelsföretag i Sverige. Och den bransch som såg allra flest nya digitala butiker var modebranschen.
Hela 526 nya klädbutiker öppnade online under förra året. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya kartläggning.
För att möta digitaliseringen och nya konsumentbeteenden den har medfört måste allt fler erbjuda sina kunder möjligheten att handla online. Och vissa branscher har mött utvecklingen bättre än andra.
Svea har nyligen genomfört en kartläggning över Sveriges hetaste e-handelsbranscher baserad på statistik från Allabolag.se. Och den visar att modeindustrin för andra året i rad är den bransch som ökar mest i antal butiker.
Totalt öppnade 526 nya e-butiker som säljer kläder och accessoarer online under året. Strax där bakom hittar vi allt-i-allo-butiker med breda sortiment. Där startades 518 nya e-handelsföretag. En bransch som ökat stort är teknik- och datorutrustning. Under 2018 slog 56 e-butiker med den typ av försäljning upp sina digitala dörrar för konsumenter. 2019 var antalet nya elektronikbutiker online hela 105 stycken, en ökning på närmare 100 procent.
– Det är glädjande att entreprenörer inom många olika branscher ser fördelarna med att starta ehandel. Idag är det så pass lätt att starta en e-handel med säkra betallösningar och smidiga transporter att alla som har någon typ av försäljning bör se över möjligheten. Redan innan Coronakrisen såg vi att fysiska butiker fått det allt tuffare och många som startade e-handel under föregående år kan se ett ljus i mörkret tack vare sin e-handel. De har möjlighet att fortsatt möta sina kunder trots rådande restriktioner, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi.
Allt-i-allo-butiker har högst omsättning Inom vilka branscher lyckas bolag nå en hög omsättning redan första året? Enligt Sveas kartläggning är nyöppnade allt-i-allo butiker med breda sortiment den typ av e-handelsbutiker med högst omsättning under 2019, med ett snitt på 88 000 kronor. Mycket tack vare två bolag med en omsättning på närmare 15 miljoner kronor under året. Även sport- och idrottsartiklar placerar sig högt på samma lista med en snittomsättning på 43 000 kronor per bolag. Även där sticker vissa bolag ut i toppen, där högsta omsättning är 2,3 miljoner kronor.