Från konsultaffär till mjukvarubolag
Hem E-HANDEL Från konsultaffär till mjukvarubolag

Från konsultaffär till mjukvarubolag

Publicerat av: Redaktionen

Under sina första 18 månader har det nischade konsultbolaget PARAGAIA lyckats etablera sig som en expert inom området kring digitala marknadsplatser på den nordiska marknaden.

Under resan har man identifierat flertalet tidskrävande manuella arbetsuppgifter hos de kunder man arbetat med och diskussionerna har ofta kretsat kring hur man bäst kan effektivisera dessa.

I stället för att erbjuda ytterligare konsultimmar så bestämde sig bolaget under våren för att satsa fullt ut på att börja utveckla en ny mjukvara – Marketpilot. Redan innan den första versionen är släppt har intresset varit stort, både bland potentiella kunder och övriga aktörer i branschen.

PARAGAIA startades i mars 2020 av Fredrik Lindqvist och Anders Oscarsson. Idén vid starten var att tillhandahålla expertis inom det nischade området kring Digitala Marknadsplatser. Sedan starten har man haft mycket att göra. Sverige ligger långt fram när det gäller IT-mognad och onlinehandel, men när det kommer till den del av e-handeln som handlar om Marknadsplatser ligger man fortfarande i kölvattnet bakom andra länder i Europa och resten av världen.

Sedan starten har PARAGAIA arbetat med flera av de ledande Marknadsplatserna i Sverige och varit involverade i allt från tidig implementation till drift när marknadsplatsen är live.

”Att sätta upp en digital marknadsplats handlar inte bara om att göra tekniska förändringar och addera en plattformplattformslösning, det handlar om att fundamentalt ändra sin affärsmodell och tänka i helt nya banor”, säger Anders Oscarsson.

Från konsultaffär till mjukvarubolag

Anders Oscarsson och Fredrik Lindqvist, grundare av PARAGAIA

”Modellen handlar om att få sina partners att lyckas på marknadsplatsen – först då kan du få den Flywheel-effekt som alla Marknadsplatsoperatörer strävar efter.

Som operatör har du två kunder att ta hand om – dels slutkunden som handlar på marknadsplatsen, dels de partners som säljer på din marknadsplats. Där man tidigare hade en inköpsfunktion har du nu i stället säljare som skall attrahera nya partners till marknadsplatsen”, fortsätter han.

Automatiserade flöden

Det är i relationen mellan Partners och Marknadsplatsoperatörer som PARAGAIA har hittat sin nya nisch.

”Då vi kan accelerera operatörernas tillväxt och samtidigt göra det enklare för alla partners att lyckas på marknadsplatserna kan vi erbjuda en väldigt attraktiv lösning med hjälp av Marketpilot. Även om det inte saknas system därute idag så är kommunikationen mellan systemen oftast begränsad och i vissa fall obefintlig.

Med Marketpilot vill vi automatisera dessa flöden i så stor utsträckning som möjligt och ge våra kunders team tid att fokusera på mer kvalificerade uppgifter i stället”.

Redan en snackis

PARAGAIA har haft projektet i sin roadmap under en längre tid och sedan i vintras är man på allvar i gång med utvecklingen.

Vi har löpande dialog med befintliga och potentiella kunder och tar hela tiden in input som kan komplettera Marketpilot ytterligare.”

Intresset är stort, inte bara bland kunder utan även bland partners och tillochmed konkurrenter.

”Vi har insett att vi är rätt på bollen här, och får det bekräftat nästan på daglig basis. Nu ser vi fram emot att lägga ännu mer kraft på att få en första release till marknaden inom kort”, Avslutar Anders Oscarsson

Relaterade Artiklar