Med fler än 2 300 000 nedladdningar och 4,8 i betyg på App store och Google Play är Mina Paket den enda appen på den svenska marknaden som ger konsumenten leverankontroll oavsett transportör.
Nu genomförs den största uppdateringen sedan lanseringen för tre år sedan.
De senaste åren har leveranserna till företag och privatpersoner ökat lavinartat som en följd av ehandelns framgångar. De ökade leveranserna har skapat ett behov hos såväl mottagare som e-handlare att bättre kunna hålla ordning på dem. Innan Mina Paket lanserades 2017 fanns några olika leveransappar på marknaden som antingen var transportörs eller e-handelsspecifika. Det unika med appen Mina Paket är att den är öppen för alla transportörer och e-handlare, vilket i sin tur skapar en bättre användarupplevelse för konsumenten.
”Vi gillar Mina Paket-appen starkt eftersom den skapar enkelhet för både e-handlare och dess kunder. I slutändan tror vi att transparens och enkelhet gynnar alla i branschen”, säger Jonas Lindell, VD DHL xxx.
Den största uppdateringen sedan lanseringen
Nu genomförs en stor uppdatering i appen. Förändringarna innebär att användarna får en betydligt bättre användarupplevelse då design och UI förbättras. Dessutom skapas förutsättningar för att enkelt kunna addera funktionalitet i appen. Ett exempel som kommer nu direkt med den nya versionen är att flödet för returer kan följas på samma sätt som tidigare bara varit möjligt för leveranser.
”För oss är det ingen teknisk skillnad mellan att skapa transparens och översikt för mottagaren för en vara om den är på på väg att levereras till konsumenten, eller som vid en retur tillbaka till säljaren. Men styrkan i detta är att kunna skapa transparens även i detta flöde, vilket tidigare långt ifrån alltid varit fallet vid returer”, säger Erik Åslund, produktägare Mina Paket, Unifaun.
Nya flöden uppstår, konsument till konsument
Det händer mycket kring leveranser just nu. Ett flöde som växer sig allt starkare är ”konsument-till-konsument-handel”. Det innebär helt enkelt att en privatperson säljer till en annan privatperson. Flödena kan ske över populära plattformar som Facebook, Instagram, Blocket eller Tradera. I många fall ska en vara efter genomfört köp skickas av någon som inte har lika stor vana av logistik och leveranser som e-handlarna. I den nya versionen av Mina Paket blir det lika enkelt att följa ”skickade” leveranser som ”inkommande” leveranser.
Mer godis till e-handlarna
Förutom nya funktioner för användarna förbättras möjligheterna för e-handlaren. Man kan till exempel marknadsföra sig genom att synas med sin logo i appen. I och med nylanseringen finns även möjlighet att kunna ha riktade erbjudanden som syftar till merförsäljning. När paketen är levererade så kan konsumenten välja om man vill lämna feedback till antingen e-handlaren eller transportören eller till båda. På det viset samlar man in viktig feedback från kunderna direkt vid leverans.
”Mina Paket är en fantastisk plattform för att testa ny funktionalitet. Vi drivs av faktisk data för att erbjuda e-handlarna de bästa och mest effektiva sätten att förbättra leveransupplevelsen och samtidigt öka sin försäljning”, avslutar Erik Åslund.