Flowby är ett mobilt service- och kösystem som bara är några månader gammalt, men som redan nu spås en mycket ljus framtid.
Det började med att grundarna, Anna Leijon och Susanne Tedsjö, upplevde ett problem som de inte kunde förstå
att ingen annan inte hade löst redan. Det var att behöva stå i en fysisk kö. “Att behöva stå i en fysisk kö kändes som ett så förlegat och onödigt inslag i vårt moderna samhälle”, säger Anna. Hon fortsätter “Det är en uråldrig kvarleva som kostar oerhört mycket av vår allra dyraste valuta – tid”.
Därför släppte de en beta-version i våras och har testat
lösningen i olika butiker och serviceinrättningar och med mycket lovande resultat. Butiksägare vittnar om merförsäljning, nöjdare personal och konsumenterna om att de får mer tid över och känner sig mindre stressade. Det fungerar så att konsumenterna scannar en QR-kod och står i kö i sin mobiltelefon istället för att stå i en fysisk kö eller behöva ta en fysisk nummerlapp. Allting administreras i webben så du som konsument behöver inte ladda ned någon ny mobil-APP.
Tillsammans satte sig Anna och Susanne ned i våras och skissade på en lösning på det problem som de hade identifierat. Om de hade upplevt det här som ett problem trodde de att även andra hade gjort det, men det var de inte helt säkra på.
Det första de gjorde efter att de hade gjort en initial skiss var därför att börja kontakta potentiella kunder. Det kunde vara fysiska butiker, men också olika typer av serviceinrättningar. De gjorde upp en lista med hundra namn och sade att om fem är intresserade när vi bara pitchar en idé och signar upp sig på att testa lösningen när den är lanserad, ja då kör vi. Då satsar vi våra egna pengar och utvecklar lösningen.
De satte sig och cold-call:ade på sina lunchtimmar, mailade och försökte komma i kontakt med rätt personer på olika företag. Fem butiker hade signat upp sig efter några veckor och då visste de att det inte fanns någon återvändo. Anna, som jobbar inom tech, hörde sig runt bland sina kontakter och på så sätt kontrakterade de en utvecklare och en konsult på en och en halv månad.
Utvecklaren byggde en “quick and dirty”-version som Anna och Susanne kunde gå ut i butikerna och testa med. De lärde sig otroligt mycket under testen och har vidareutvecklat produkten mycket sedan dess. Nu är produkten lanserad och live och du kan gå och testa den i exempelvis Dormy i Barkarby. Många andra butiker och serviceinrättningar är på gång att lansera lösningen fullt ut också så håll utkik i din närmaste butik! Eller ännu bättre – nästa gång du är irriterad över att du står i kö – säg åt butikspersonalen att de borde prova på Flowby! Flowby är dessutom gratis att testa första månaden.
För butiken krävs ingen installation, integration eller hårdvara, utan allting administreras i webbgränssnittet i butikens befintliga dator, ipad och/eller mobiltelefon. Som kund köar du i mobiltelefonen och du är i ett konstant härligt flow och det känns som att du bara flyter förbi och är i motion istället för att din shoppingupplevelse ska abrupt störas när du behöver ställa dig i en fysisk kö. Det är även där namnet Flowby kommer ifrån – att du flyter förbi istället för att stå i standby.
Med Flowby kan konsumenterna röra sig mycket längre ifrån själva kassan eftersom de har all information de behöver i sin mobiltelefon istället för vid någon skärm eller i en nummeruppräknare (som andra kölösningar ofta innebär). Konsumenten får en notifikation i sin mobil när det börjar bli ens tur och på så vis kan de gå runt i butiken eller uträtta sina andra ärenden under tiden de står i kö. Butiker som använder Flowby vittnar dessutom om att kunder som står i kö i Flowby shoppar mer än de som står i kö i alternativa kösystem.
Anna och Susanne anser att det här bidrar till bättre kundservice, är enklare, mer tidseffektivt, bättre för miljön, ger bättre kontroll och möjlighet till uppföljning samt har ett bättre och enklare prisupplägg för butiken än konventionella kösystem. Läs mer på Flowbys hemsida.