Fjällräven, ett av Fenix Outdoors varumärken, gick live på Episerver inom loppet av 4 månader.
Den nya lösningen möjliggör för Fenix Outdoors att lansera flera olika varumärken i en integrerad lösning med bibehållen köpupplevelse.
“När Fenix Outdoors AG bestämde sig för att centralisera alla kanaler, B2B och B2C i en enda digital lösning så förstod vi att det skulle bli en utmaning”, säger Nadir Ali, Head of Digital, Fenix Outdoors AG. “Vi valde Episerver som en central plattform för våra digitala upplevelser, och tillsammans med vår partner Luminos Labs lanserade vi Fjallraven.com. Episervers flexibilitet att hantera flera varumärken och sajter i en lösning och katalogstruktur över flera språk och länder i en enda användarvänlig lösning, är en styrka för oss när vi blickar framåt mot nya lanseringar framöver.”
Den nya lösningen är integrerad med inRiver PIM (Product Information Management) och är byggd med en öppen API-arkitektur för att stödja behovet av potentiella framtida integrationer, likväl som möjligheten att lansera e-handel B2B som ligger i roadmap framöver.
“Fjällräven är ett av Sveriges absolut mest klassiska varumärken. Att få möjlighet att att följa deras globala expansion från nära håll kommer bli fortsatt spännande. Att de väljer Episerver för ett så pass komplicerat och stort projekt visar på en styrka i vår plattform. Att lanseringen skedde så snabbt är ett bevis på vårt fokus att kunna erbjuda våra kunder flexibilitet och snabbhet, men samtidigt en kraftfull plattform att växa med” säger Mårten Bokedal, Marknadschef Episerver Norden.
“Med kunder runt om i världen är en utökad digital närvaro viktig för att säkerställa bibehållen tilväxt inom segmentet friluftsliv,” fortsätter Ali. “Med fortsatta planer att integrera fler system till plattformen och med Episervers öppna arkitektur, blev valet av Episerver som grund för vår digitala framtid enkelt”.