Få fart på sociala medier
Hem NYHETER Få fart på sociala medier

Få fart på sociala medier

Publicerat av: Redaktionen

För ett litet kämpande retailföretag kan närvaro på sociala medier kännas som ytterligare en börda, och många har startat olika konton för att det är något som bara måste finnas idag, trots att det varken finns tid eller kunskap nog att sköta dem.

Få fart på sociala medier 1

Beatrix Gutmann

Beatrix Gutmann, som arbetar för den tyska varuhuskedjan Karstadt talade på den stora konsumentmässan Ambiente i Frankfurt i mitten av februari. Hon anser att det finns många myter kring sociala medier och att företagen kan behöva backa ett steg och skapa en plan för sin närvaro.

– Sociala medier kan vara ett effektivt sätt att nå kunder, att bli synlig och skapa förtroende, men då gäller det att inte gå på ett antal myter, säger hon.

Myt 1: Internet är en säljkanal

– Nej, nej, nej. Sociala medier är ett sätt att knyta an till kunderna, inte att kränga på dem saker.

Myt 2: Sociala medier är gratis

– Ingalunda! Basverktygen är kostnadsfria, men det kostar tid, energi och kunskap att skapa bra innehåll. Att öka räckvidden genom att exempelvis rankas högt på Google kostar också reda pengar.

Myt 3: Sociala medier är enbart till för att nå konsumenter, inte andra företag.

– Helt fel! Betydelsen för B2B ökar snabbt!

Myt 4:  Mina kunder är inte…

–Äh tror du på det där fortfarande!

Dags alltså att fundera på varför satsningen är nödvändig. Är det för att synas? Nå nya kunder? Skapa tätare relation till befintliga kunder? Bygga förtroende? Gör klart vad satsningen ska vara bra för och arbeta strukturerat.

– Sociala medier är inte något man gör lite nu och då när andan faller på utan det är en viktig del av jobbet. Minst 30 minuter – en timma per dag behöver avsättas, betonar Beatrix Gutmann.

Gör en plan

Vad ska företaget uppnå? Sätt upp tydliga och mätbara KPI:er så det går att följa upp hur satsningen lyckas. Avsätt också tid och bestäm vem/vilka som ansvarar, och vem som tar över om ansvarig är sjuk eller slutar. Sociala medieplattformar i träda ger ett mycket dåligt intryck.

Utarbeta en strategi

Hur ska det gå till? Här kan man exempelvis fundera över med vilken frekvens och vilka tider som är lämpliga att fånga målgruppens uppmärksamhet.

Välj plattformar

Facebook, Instagram, Whattsapp, Snapchat, LinkedIn… det finns en mängd olika och valet beror på var kunderna befinner sig. Olika kundgrupper har olika plattformar, och de yngre tenderar flytta till de nya som dyker upp. Instagram är perfekt för butiker som säljer snygga saker som kläder, möbler och designföremål. Strössla med # . Det ger sökbarhet.

Facebook fungerar bra för matbutiker – lägg ut recept, bilder och filmer. Alla branscher kan hitta en medieplattsorm som effektivt når både konsumenter och andra företag.

Skapa community

I dagens allt tuffare retail-klimat gäller det att ha en stark identitet och ett nära förhållande till kunderna. Genom sociala medier går det att belöna kunderna för att de är trogna, och man kan få dem att dela sina erfarenheter av produkterna, lägga upp egna bilder och korta filmer och bli ambassadörer för varumärket och butiken.

Negativa erfarenheter kommer också ventileras. Det är viktigt att de syns och bemöts på ett professionellt sätt. Transparens ökar förtroendet.

Var aktiv

Uppdatera hela tiden och överraska så det blir roligt att följa.

Planera innehållet

Det är nödvändigt att ha en plan för hur och när kampanjer ska presenteras och när olika inlägg ska upp men lämna en liten del för spontana infall och kommentarer till dagshändelser.

Inspireras

Leta inspiration genom att titta vad andra gör, gå på mässor, seminarier, prata med kunder, spana in gatumodet, kolla trendsajter, lyssna på dina barn… Företaget är inte en liten värld för sig själv utan finns i samma värld som kunderna.

Utvärdera

När man varit igång ett tag kan det vara bra att stanna upp och utvärdera. Hur mycket tid tar det egentligen? Vilka resultat uppnås? Behövs mer resurser? Behövs arbetssätt ändras? Är vi på rätt plattformar? Justera om det behövs!

Mät,mät,mät

Använd alla verktyg som finns för att kolla hur satsningen landar hos kunder och potentiella kunder.

Relaterade Artiklar