Svenska Easypark Group, global ledare inom smarta parkerings- och mobilitetslösningar, har under de senaste åren vuxit i och utanför Europa och har idag den bredaste täckningen i världen.
Nu presenterar Easypark sin nya visuella identitet, där den rosa och lila färgen får uppdaterade och modernare nyanser, tillsammans med nya grafiska element.
Easyparks nya kostym är framtagen tillsammans med Nord ID.
Easypark bidrar till att göra städer mer levande genom att underlätta vardagen för bilförare i mer än 3200 städer i över 25 länder. För miljoner användare världen över erbjuder Easypark parkerings- och mobilitetslösningar som hjälper städer kartlägga trafikmönster, och bilförare att hitta och hantera sin parkering, samt ladda sin elbil.
Idag släpper Easypark sin nya visuella identitet, som med ett modernt och unikt uttryck ska få bolaget att sticka ut bland andra parkeringsappar. Easypark har förnyat den rosa och lila kostymen som är företagets kännetecken, med mjukare toner och fler nyanser. Tillsammans med ett nytt typsnitt och nya grafiska element illustreras Easyparks roll i samhället, där varumärket och appen får ta stor plats utan att ta hela uppmärksamheten.
– Easypark har mognat och växt som bolag vad gäller erbjudande och genom vår geografiska expansion. Som innovatör inom mobilitet vill vi att varumärket ska visualisera vår ambition att göra städer mer levande, och bidra till en positiv känsla av enkelhet och kontroll. Easypark förblir rosa och lila, men vi öppnar också upp en bredare färgpalett som gör oss mer relevanta och informativa på alla marknader när vi fortsätter växa, säger Stephanie Smitt Lindberg, Chief Marketing Officer på EasyPark Group.
Den nya designen är baserad på en tydlig rektangulär form, naturligt associerad med en bil eller en parkeringsplats. Detta stöds av lekfulla grafiska element, som skapar ett unikt uttryck för Easypark i alla olika kanaler så som app, webb och skyltar. Den nya visuella identiteten är framtagen tillsammans med Nord ID.
– Det är ett stort ansvar att vara en del i att arbeta fram den visuella grunden för Easypark med tanke på hur många miljoner människor som är glada användare av tjänsterna idag. Med den här designen har vi eftersträvat att stärka uppfattningen om Easypark som branschledare, men samtidigt behålla energin och lekfullheten från varumärket med ett modernare uttryck. Hela designkonceptet är byggt runt en enhet som vi kallar “The space”. Denna symboliserar bilar, parkeringsplatser och mobilitet i stort – skapat för att berätta om Easyparks konstanta rörelse på alla plattformar, säger Michael Hollesen, Brand Strategy Director på NORD ID.