E-handlarna spår en stark digital jul

Black Week, en av årets största händelser i e-handelsbranschen är nu över.

E-handlarna spår en stark digital jul 1En vecka som förutspåddes vara extra intensiv för e-handlarna i år. Främst på grund av de nya restriktionerna om att undvika fysiska butiker. Men vi hinner knappt pusta ut innan det är dags för nästa stora shoppinghögtid – nämligen julen. Hur stor betydelse har julen för e-handlarna och kommer pandemin att spela in? Nästan en av tre e-handlare förutspår att försäljningen kommer vara bättre än fjolårets.

För e-handlare har tillväxten de senaste tre månaderna varit blandad. För några har den varit stark, för andra svag och för en av fyra har den stått helt still. Det kommer det dock bli ändring på förutspår en klar majoritet av e-handlarna, 70 procent. De tror nämligen att försäljningen över jul kommer att vara bättre eller i nivå med förra året.

Väldigt få förutspår att försäljningen kommer sjunka jämfört med samma period 2019. Detta visar Payson och Sveas senaste e-handelsindikator där 804 svenska e-handlare har besvarat frågor kring förväntningarna på näthandeln inför julen.

När det kommer till klapparnas inverkan på handeln menar fyra av tio e-handlare att försäljningen stiger minst 10 procent i juletid. En av fem säger det dubbla och var tionde menar att den ökar med minst 30 procent. Julen är därmed en viktig tid för e-handlare. Och detta år mer än någonsin. Från att den fysiska och digitala handeln har delat på köptrycket förväntas nu majoriteten av julhandeln ske digitalt, efter regeringens uppmaning att undvika trängsel och begränsa antal besök i butiker.

– Coronapandemin har haft en stor inverkan på den digitala handeln. Förutom ökade försäljningssiffror har det stigande trycket även ställt krav på många aktörer att förnya sig och utveckla sitt digitala erbjudande. När vi nu står inför en av de största e-handelshändelserna under året och med nya restriktioner om att undvika fysisk shopping ställs e-handeln inför nya utmaningar i form av rekordvolymer. Tänk därför på att vara ute i god tid med klapparna. E-handlare som kommer lyckas bra under denna period är de som redan tidigare förberett sig på ökade volymer och anpassat logistik, lager, erbjudande och kundupplevelse i form av betallösningar och hemsida, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Ekonomi

Sport och fritid allt populärare

För fjärde året i rad är Hemelektronik och teknik den bransch som förväntas gå bäst under julen,
det uppger fyra av tio e-handlare. En bransch som tagit stora kliv från föregående år är dock
Livsmedel, från att ha en fjärdeplats till att nu vara ett steg bakom Hemelektronik och teknik. Ny på
topplistan är dessutom Sport och fritid. Nästan en av tio tror att det är branschen som kommer gå
bäst i jul.

Här är branscherna e-handlarna tror mest på under julen 2020:

1. Hemelektronik och teknik 40 %
2. Livsmedel 10 %
3. Sport och fritid 9 %
4. Skönhet och hälsa 6 %
5. Barnartiklar och leksaker 6 %

Svea och Payson tipsar: Tänk på detta när du handlar julklappar online

Var ute i god tid
På grund av nya råd och restriktioner är det än fler som kommer att köpa klapparna på nätet i år.
Det innebär att trycket kommer vara större än någonsin. För att säkerställa att dina paket anländer i
tid för klapputdelningen är det viktigt att vara ute i god tid.

Vad gäller vid retur?
Läs igenom villkoren för vad som gäller om mottagaren av julklappen vill lämna tillbaka eller byta
den.

Hitta bästa pris
I den stenhårda konkurrensen som råder pressas priserna. Använd en prisjämförelsesajt för att
hitta det bästa priset på varorna du söker.

Använd en säker betalningslösning
Erbjuder e-butiken säkra betalningsalternativ? Leta exempelvis efter märkningen ”Trygg e-handel”
på sidan.