E-handeln tappar under krisen

Inom e-handel minskar just nu alla segment utan apoteksbranschen, som istället växer kraftigt. Det visar data från konsumenttjänsten Woilà.

Carl Enbom, medgrundare Woilà

Jämfört mellan vecka 10 och vecka 11 fördelar sig förändring enligt följande:

  • Näthandeln ner 14 procent sedan föregående vecka
  • Hemelektronik ner 29 procent
  • Kläder, Skor och Accessoarer ner 10 procent
  • Apotek upp 40 procent

–  Det går inte att spekulera i den fortsatta utvecklingen, men däremot finns det ett antal mönster. Det tydligaste är korrelationen mellan myndigheternas upptrappade kommunikation tidigt vecka 11 och kraftigt ökad försäljning hos nätapoteken, säger Carl Enbom, medgrundare Woilà.

Datan baserar sig på faktisk försäljning bland 650 nätbutiker i Sverige. Underlaget är drygt 1 procent av Sveriges konsumenter.

– Fler branscher finns men vi väljer att släppa dessa i ett första skede. Detta är en del i ett långt större arbete att förstå hur marknaden har reagerat på Covid-19. Vi följer utvecklingen löpande, säger Carl Enbom.