Dubbelt så hög pantgrad än genomsnittet hos Nordrest – sikte på fortsatta framgångar 2023
Hem RESTAURANG Dubbelt så hög pantgrad än genomsnittet – över 165 tusen förpackningar återvunnits hos Nordrest

Dubbelt så hög pantgrad än genomsnittet – över 165 tusen förpackningar återvunnits hos Nordrest

Publicerat av: Redaktionen

Nordrest är en ledande restaurangkoncern i Sverige och driver företagsrestauranger, högskolerestauranger och caféer runt om i Sverige.

I maj 2021 anslöt de sig till &Repeat, med Volvo Cars i Göteborg som första enhet.

Efter lyckade resultat infördes &Repeat hos ett flertal av Nordrests enheter över hela Sverige i oktober 2021, däribland Högskolerestauranger på Södertörns Högskola, Stockholms Universitet, Uppsala Universitet m.fl., Linköpings Universitet samt hos restauranger i samarbete med Pontus Frithiof.

Sedan starten av samarbetet har nu över 165 tusen förpackningar återvunnits hos Nordrest och högskolornas insats ligger i framkant. Stockholms universitet är en av de ledande enheterna.

“&Repeat’s pantsystem har mottagits med entusiasm på universitetet. Att uppmuntra korrekt källsortering är en viktig del i vårt arbete för en mer hållbar verksamhet, med hjälp av &Repeat blir detta lättare. Antalet gäster som återvinner har ökat och vi tror det fortsätter med ökad medvetenhet och kunskap om tjänsten. Vi är stolta över att kunna erbjuda våra gäster pant för rätt val och ser fram emot att fortsätta sprida budskapet tillsammans!”
– Kristina Pettersson (Enhetschef Campus Stockholm Nordrest)

Hittills har Nordrest genom denna återvinning sparat 38 353 kg CO2, vilket motsvarar besparingar av 10 138 kilo nytt material. Detta kan även jämföras med 153 414 km i en bensindriven bil. Nordrest enheter utmärker sig med en dubbelt så hög pantgrad än genomsnittet av &Repeats ansluta aktörer.

“Samarbetet med &Repeat har hjälpt oss öka återvinningen på alla våra enheter genom tydlig kommunikation och belöningar för korrekt sortering. Vi tror att alla steg för att öka viljan till mer hållbara val i vår vardag är bra. Att vi har uppnått resultat högre än snittet tror jag är tack vare långsiktigt arbete och många återkommande gäster. Vi ser fram emot fortsatt samarbete och framsteg under 2023.”
– Madeleine Fall, HR & Hållbarhet på Nordrest.

Att erbjuda en mer hållbar restauranglösning är en självklarhet för Nordrest AB. Förutom att ta ansvar för sina förpackningar jobbar de aktivt med att minska sina utsläpp av koldioxid, exempelvis genom noggrant val av livsmedel och mer vegetariska alternativ.

Med &Repeat kan Nordrests gäster enkelt panta sina takeaway-förpackningar, detta genom unika QR-koder på varje förpackning. Scannar gästen koden med sin mobil finns instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmsta returpunkt (hos restaurangen, hemma eller på kontoret). Belöningen efter registrerad återvinning kommer i form av credits i &Repeats digitala plånbok och kan användas som betalmedel i någon av de hundratals restauranger som idag är anslutna till &Repeat.

Dubbelt så hög pantgrad än genomsnittet hos Nordrest – sikte på fortsatta framgångar 2023

Mikael Berglin (Head of Sales &Repeat) & Kristina Pettersson (Enhetschef Campus Stockholm Nordrest)

“Vår vision är att göra en stor skillnad inom cirkulära flöden i förpackningsbranschen. Genom samarbetet med Nordrest har vi räddat 100 tusentals förpackningar från förbränning och utbildat konsumenter hur de hanterar förpackningar efter måltid. Det ger också ringar på vattnet för andra material som till högre grad hamnar rätt och kan återvinnas. Vi uppmanar fler stora aktörer att utbilda och incentivera konsumenter att återvinna förpackningar, som Nordrest bevisat gör det verkligen skillnad.”
– Mikael Berglin, Head of Sales &Repeat

 

 

 

 

Relaterade Artiklar