Elstödet kan leda till bedrägerivåg mot äldre – så skyddar du dig och dina nära
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARSÄKERHET Elstödet kan leda till bedrägerivåg mot äldre –  5 tips för att undvika smishing och vishing

Elstödet kan leda till bedrägerivåg mot äldre –  5 tips för att undvika smishing och vishing

Publicerat av: Redaktionen

Inom kort påbörjas utbetalningen av elstödet till fler än fyra miljoner svenska hushåll, och det förväntas leda till en våg av telefonbedrägerier, där äldre är särskilt utsatta.

Truecaller har sammanställt en guide med saker att tänka på – och förmedla till vänner och släktingar man tror kan vara måltavlor.

När allt fler ärenden görs via mobiltelefonen har bedragarna också ändrat sina metoder. Idag är det främst två typer av mobilbedrägeri som är vanliga, smishing, bedrägeri via SMS och vishing, bedrägeri via samtal. Under 2022 ökade framför allt andelen vishing med hela 132 procent jämfört med föregående år*. Äldre människor med begränsad vana av att använda digitala tjänster är extra utsatta för mobilbedrägerier.

Utbetalningen av elstödet kommer att omfatta 4,4 miljoner svenska hushåll. Utifrån bedragarens perspektiv är det ett gyllene tillfälle, och därför går myndigheter ut med en varning om mobilbedrägerier och understryker att varken myndigheter, Svenska Kraftnät eller Swedbank kommer att kontakta kunder och uppmana till att lämna ifrån sig person- och kontouppgifter eller logga in någonstans.

– Bedragare är experter på att låtsas vara någon de inte är, därför är det mycket viktigt att så snart som möjligt identifiera en eventuell bluff. Förutom att ta del av viktig information direkt från myndigheter och företag så kan du också fråga dig själv kontrollfrågor som ”varför låter den här personen så stressad” eller ”varför ber den här personen mig att bekräfta min personliga information”. Det är tecken på att det är en bluff, säger Fredrik Kjell, COO på Truecaller.

Det bästa rådet är att alltid vara mycket försiktig när du skickar någon typ av personlig information. Om man till exempel får ett meddelande att man måste betala en avgift till sin bank och är osäker, gå till bankens officiella webbsida och logga in eller lägg på och ring tillbaka till banken från ett nummer som finns på hemsidan. Gå alltid via officiella kanaler, ett råd som kan tillämpas på nästan alla bedrägerier.

 Prata med anhöriga

Det allra viktigaste är att informationen når fram. Inte bara i samband med utbetalningen av elstödet, utan även i allmänhet, kan man ta ett gemensamt ansvar och hjälpa äldre anhöriga och bekanta, att undvika att bli lurade genom att informera och prata om den här typen av bedrägerier.

– Bedragarna har genom åren kommit på många sätt att luras och är idag mycket skickliga på att identifiera sårbara grupper, och använda ett tilltal som framstår som trovärdigt. Kombinationen av tillit och osäkerhet över viss teknik bidrar tyvärr till att många äldre blir ett lättare ett mål att lura. Men genom att ta ansvar tillsammans kan vi skydda våra nära och kära.

Genom att varna föräldrar och äldre släktingar och bekanta är halva striden vunnen. Oavsett om det är någon som utger sig för att vara från en myndighet, en oseriös telefonförsäljare, eller andra former av bedrägerier – uppdatera omgivningen vad som är aktuellt. På så sätt kommer de vara uppmärksamma på oönskade SMS och samtal.

Prata också om hur bedragare skickligt kan använda berättelser och olika former av övertalning för att verka trovärdiga. Det är viktigt att komma ihåg att man alltid har rätt att lägga på, kolla upp nummer, be uppringaren att återkomma om man känner sig osäker och framför allt – aldrig lämna ut uppgifter om man inte känner sig trygg.

 

Ett av de första stegen man kan ta för att skydda sig från bedrägerier är att ladda ner Truecaller-appen, kanske behöver du ladda ner appen på dina föräldrars/närståendes telefon. Appen identifierar på ett intelligent sätt rapporterade bluffnummer och låter användaren även blockera misstänkta spam-nummer på en gång.

 5 tips för att undvika smishing och vishing

1. Var alltid försiktig med att dela personliga uppgifter! Om du känner dig otrygg eller osäker, lämna aldrig ut några personliga uppgifter utan prata med någon i din omgivning först om lämpliga forum där den typen av detaljer kan delas. ännu viktigare, vilka detaljer som aldrig ska delas under ett samtal. Ingen bank ringer någonsin upp och ber om CVV-nummer, säkerhetslösenord eller kortnummer över telefonen. Men även lotterivinster och okända paket-SMS kan vara tecken på bluff.

2. Se upp för plötsliga varnings-SMS och samtal! Bedragare föredrar att ta oväntad kontakt för att fånga mottagaren och gå ut med dramatisk information för att väcka starka känslor och få offret att agera med mindre eftertanke. Se upp för sådana SMS eller samtal och rapportera dem till någon du litar på.

Elstödet kan leda till bedrägerivåg mot äldre – så skyddar du dig och dina nära

3. Ge inte efter för press! Bedragare skapar ofta en känsla av panik eller pressar dig att fatta snabba beslut. Se upp för påträngande beteende från den som skickar SMS eller ringer, till exempel om det insisteras på vikten av situationen eller att du har “begränsad tid” för att vidta åtgärder. Betrakta upprepade kontaktförsök som en röd flagga och blockera numret omedelbart.

4. Se upp om någon verkar “för hjälpsam”! Bedragare kan välja att uppträda vänligt och tillmötesgående för att deras instruktioner ska följas. Deras lugnande ton kan ofta orsaka att du väljer att dela personlig information.

5. Undvik privata nummer! Idag ringer många myndigheter och vårdmottagningar från nummer som går att söka upp – kolla upp själv eller be någon dubbelkolla okända nummer om du känner dig osäker eller använd en nummerupplysningsapp. Det gäller särskilt om det är ett nummer som ringer få signaler upprepade gånger eller märkliga nummerkombinationer. Undvik, ignorera och blockera dessa!

 

 

 

 

Relaterade Artiklar