Kunder vill ha lagad mat hemkörd. Restauranger vill ha enkel hantering av beställningar, menyer och kontakter med leveransföretag.
De senare vill också ha enkel hantering Bland alla dessa krav stiger belgiska Deliverect fram och tar en stor del av marknaden med en molntjänst som knyter samman alla aktörer.
Att få mat levererad till hemmet började bli populärt redan innan pandemin, efter att tidigare mest ha varit en företeelse som man sett i amerikanska tv-serier. Det senaste året har det så klart blivit ännu populärare. För många restaurangägare har det säkerligen varit en räddningsplanka under svåra tider. Men det har också lett till en hel del besvär
Att hantera beställningar online och per telefon, kontakter med en uppsjö av leveransföretag, samt sist, men inte minst, knacka in allt i kassasystem och andra system blir ett riktigt slitgöra. Och det blir svårt att organisera arbetet i restaurangen, med förseningar och risk för fel som följd. Det är inget bra, ingen vill ha kall mat eller fel mat.
Det behövs en lösning för att knyta samman leveransföretagen (som UberEats, Bolt Food, Wolt och Foodora), en mängd olika kassasystem (så kallade ”POS”, från till exempel Oracle) och lösningar för att hantera menyer, med mera. Precis det erbjuder belgiska Deliverect med sin molntjänst, över hela världen.
– Vi har ungefär 400 restauranger som kunder i Sverige och siktar på minst 1 000 innan årets slut. Det är allt från små restauranger, till stora kedjor. Molntjänsten fungerar för alla. Globalt satsar vi på en tillväxt på 400 procent i år, säger Jerome Laredo, intäktsansvarig på och medgrundare av Deliverect.
Siffrorna pekar åt rätt håll. Deliverect hanterade fler än 30 miljoner beställningar under det senaste året och har nu i april 2021 i genomsnitt mer än en miljon beställningar per vecka. Det är en ökning med nästan 750 procent jämfört med april 2020 och beräknas motsvara mer än 1 miljard dollar i ordervärde. Det ska också ge kunderna, alltså restaurangerna, ökade intäkter med i genomsnitt 25 procent, samt en minskning av felaktiga order på 80 procent.
Att Deliverect har vind i seglen visas även av att man tog in 65 miljoner dollar, cirka 545 miljoner kronor, i en ny finansieringsrunda i förra veckan (21 april). Och det arbetas redan med att bredda verksamheten. Ett exempel är samarbete Unilever som har tusentals virtuella varumärken som representeras av egna ”affärer”. Lite närmare den nuvarande kärnverksamheten märks virtuella restauranger, till exempel att en restaurang kan presentera sig både som pizzeria och kebabställe online, med olika menyer och profiler.
– Vår molntjänst fungerar för att hantera leveranser av alla typer när bekvämlighet önskas. Det gäller till exempel livsmedel, läkemedel och blommor, förklarar Jerome Laredo.
Han nämner även alkohol och cigarretter, men i Sverige kanske snus är mer lämpligt?
Den röda tråden för att få allt att fungera är flexibilitet. Det gäller färdiga kopplingar till ett mycket stort antal kassasystem, samt hantering även av menyer och bordsplacering för restauranger. Det räcker alltså med en lösning för både hemleveranser och bordsservering.
En annan viktig faktor är samarbeten, både med leveransföretag och leverantörer av kassasystem, samt med stora molnföretag som vill in i restaurangnäringen på olika sätt. Jerome Laredo säger sig inte vara rädd för att företag av andra typer ska ge sig in på Deliverects domäner, utan att nya etableringar av olika typer av företag innebär nya affärer för det egna företaget.