Digital transformation kräver stora förändringar

Företag som vill dra nytta av ny digital teknik för att kontinuerligt skapa nya produkter, tjänster och affärsmodeller behöver förändras över tid.

Daniel Skog, Institutionen för informatik, Umeå universitet

Det visar ny forskning vid Umeå universitet. Den nya tekniken kräver betydligt större omställningar än tidigare IT-satsningar, som främst handlade om nya sätt att jobba mot redan fastställda mål.

I en ny doktorsavhandling i informatik beskriver Daniel Skog hur den digitalisering som skett under de senaste två årtiondena ställer höga krav på företag att kontinuerligt förändra sig. En organisationsförändring är ofta nödvändig för att företag ska kunna tillvarata de möjligheter som ny digital teknik erbjuder, men också för att de ska kunna hantera de utmaningar som nya digitala produkter och tjänster från externa företag kan innebära. Genom studier av företag och digitala innovationer inom mediabranschen och vad som har kommit att kallas den digitala kreativa industrin visar Daniel Skog i sin avhandling hur digital transformation ska ses som en distinkt typ av förändringsprocess.

– IT-system har traditionellt införts i organisationer främst för att stödja deras befintliga verksamhet och ofta för att göra dem mer effektiva i att uppnå redan fastställda syften. De organisationsförändringar som följt har varit primärt interna processer, ofta begränsade till specifika organisationsenheter. Vad vi kan se nu är hur organisationer i allt större utsträckning använder sig av digital teknik för att skapa nya tjänster, produkter och affärsmodeller. Resultatet av detta är snabbare och mer fundamentala organisationsförändringar som har sin utgångspunkt i vad organisationen gör och varför, säger Daniel Skog.

I sin avhandling beskriver Daniel Skog de huvudsakliga faktorerna som påverkar hur digitala transformationsprocesser utvecklas över tid.

– För att förstå digital transformation måste vi dels förstå hur digitala innovationsprocesser är kopplade till varandra över tid, det vill säga hur en innovationsprocess och dess resultat skapar förutsättningar eller begränsningar för nästkommande innovationer. Förutom detta är det viktigt att vi förstår de relationer och interaktioner som uppstår mellan en organisation och den digitala affärskontext som den befinner sig i. Slutligen pekar min forskning på vikten av att förstå hur aktörer genom att använda och utforska digital teknik formar nya idéer om hur värdeskapande ska uppnås. Det är ofta sådana idéer som ligger till grund för förändringar som görs inom en organisation, för hur digitala produkter och tjänster utformas, och för hur en produkt eller tjänst kan komma att utmana eller skapa möjligheter för externa parter.

Daniel Skogs avhandlingfrämjar fortsatt forskning genom att tillhandahålla ett ramverk som underlättar för forskare att förstå, förklara och generera kunskap om de organisationsförändringsprocesser som digital transformation innebär. Resultaten bidrar också till att företag lättare kan förstå, planera och hantera sina egna digitala transformationsprocesser.

Daniel Skog är född och uppvuxen i Kalvträsk. Han är utbildad till beteendevetare med inriktning mot IT-miljöer vid Umeå universitet och doktorand vid institutionen för informatik.