Digital eller analog marknadsföring – en jämförelse

Individuell marknadsföring är en avgörande faktor för ett företags affärsframgångar.

Digital eller analog marknadsföring – en jämförelse 1Marknadsföringsåtgärderna ökar kännedomen om företagets produkter eller tjänster, och spelar därför en central roll för såväl stora etablerade företag som små startupbolag. Genom sin marknadsföring kan företagen utöka kundbasen och stärka sin image. Men vilken reklam är mest meningsfull och ger den önskade effekten? Vi har jämfört digital marknadsföring (online) med analog marknadsföring (offline). Nedan presenteras olika reklammöjligheter som har mer eller mindre relevans för företag och enskilda näringsidkare.

Allt du behöver veta om digital marknadsföring

I den digitala tidsåldern förflyttas allt mer affärsverksamhet online och internet skapar möjligheter till en annan typ av marknadsföring. Det kan handla om kampanjer i sociala nätverk som Facebook eller om betalannonser som visas i samband med sökningar på Google. Andra komponenter inom digital marknadsföring är affiliate-program, klassiska SEO-åtgärder och e-postmarknadsföring. Vilka alternativ som väljs beror på målgruppen och den tillgängliga budgeten. Några av de främsta fördelarna med digital marknadsföring är den enorma räckvidden och det enkla analysförfarandet. Med digitala kampanjer når du snabbt ut till många människor och ökar därmed chansen att hitta nya kunder. Dessutom är det enkelt att utvärdera den digitala reklamen med innovativa verktyg som delvis är helt gratis. Digital marknadsföring är dock inte helt problemfritt. Program som Adblocker kan till exempel minska räckvidden och bromsa online kampanjer. Reklamannonser på internet kräver dessutom mycket planerings- och administrationsarbete, samtidigt som många användare uppfattar internetreklamen som störande och påträngande.

Fördelar med analog marknadsföring

Genom traditionell reklam via analoga kanaler kan ett företag få direktkontakt med nya kunder. En av de mest populära metoderna är individanpassade reklamartiklar. Dessa gåvor ska helst ha en tematiskt koppling till den egna produkten eller tjänsten. Andra traditionella marknadsföringsåtgärder är reklamskyltar eller skärmar på välbesökta platser som gågator. Med rätt budskap och rätt design kan man väcka känslor och i förlängningen ett stort köpintresse. Även arrangemang som fackmässor ger goda möjligheter att vinna nya kunder. I representativa och informativa flyers kan företag lyfta fram det egna erbjudandet. Totalt sett är analog marknadsföring idealiskt för många företag som vill ta sina framgångar till nästa nivå. Genom personlig kontakt skapas förtroende och optimala förutsättningar att värva nya kunder. Möjliga nackdelar är den lägre räckvidden och flexibiliteten.

Slutsats av jämförelsen mellan digital och analog marknadsföring

Företag kan välja mellan vitt skilda reklamåtgärder och tjäna på individuella koncept. Till skillnad från internetreklam uppfattas analog marknadsföring som mer genuin och ger en direkt kontakt med målgruppen. Annonser på webbplatser eller reklamutskick via e-post är enkla att klicka bort, medan fysisk reklam är mer hållbar och långsiktig. På internet kan företag beställa prisvärda reklamartiklar, t.ex. individuellt utformade plakat och flyers, och välja mellan olika kvalitetsnivåer, antal och designmallar. Resultatet är skräddarsydda reklammedel som är perfekt anpassade för traditionell marknadsföring via analoga kanaler. Vid frågor om enskilda produkter rekommenderar vi att du kontaktar en leverantör för fackkunnig rådgivning.