Dialogtrail lanserar sin plattform inom digitala utskick tillsammans med e-handelsprofil

Dialogtrail är det första bolaget i Sverige med en teknisk plattform för digitala utskick via Facebook Messenger, som öppnar upp för masskommunikation via chatt för e-handlare.

Via Dialogtrails plattform kan e-handlare enkelt skapa marknadsutskick till kunder via Facebook messenger. E-handelsprofilen Kristofer Hillhammar har inför lanseringen investerat i bolaget tillsammans med befintliga ägarna Chalmers Ventures.

Inför lanseringen den 1 oktober har e-handelsprofilen Kristofer Hillhammar investerat i bolaget tillsammans med befintliga ägarna Chalmers Ventures.

– Jag är oerhört glad över att få möjligheten att investera både tid och kapital i Dialogtrail. Jag är övertygad om att min kompetens inom e-handel, produktutveckling och att bygga SaaS-bolag kommer att bidra positivt för bolagets tillväxtresa, säger Kristofer Hillhammar.

Via Dialogtrails plattform kan e-handlare enkelt skapa och skicka interaktiva meddelanden till tusentals kunder samtidigt. Verktyget består delvis av en chattbot, dvs en automatiserad dialog med kunden, som möjliggör en ny nivå av anpassad och riktad direktmarknadsföring.

Bättre öppningsfrekvens och konvertering

– Utskick via Messenger har i våra betaprojekt visat sig både ha en bättre öppningsfrekvens samt konvertering än traditionella utskick via nyhetsbrev. Det automatiserade formatet möjliggör också att följa upp kundens svar för att använda till anpassade och mer riktade erbjudanden, säger Axel Hellström, VD för Dialogtrail.

Större engagemang hos kunden

Genom det kreativa och interaktiva formatet i marknadsföringen som e-handlaren kan skapa i plattformen, blir resultatet att kunden engagerar sig mer i varumärke och dess innehåll. Utskicken integreras i snitt fem gånger mer än för innehåll via e-post.

– Vi är mycket imponerade och stolta över Dialogtrail. Det är härligt att få följa bolagets utveckling på nära håll, säger Fredrik Örneblad affärscoach på Chalmers Ventures. Teamet har på kort tid etablerat sig på marknaden för digitala utskick. Vi ser fram emot att följa deras tillväxtresa och fortsätta att stötta dem, fortsätter Fredrik.

Tydliga mätvärden för försäljning

– E-handlare är en väldigt datadriven målgrupp som vill se en tydlig Return On Investment (ROI) på alla marknadsaktiviteter. Därför har vi utvecklat vårt verktyg så att e-handlaren tydligt kan se försäljningen som varje utskick genererat, säger Axel Hellström.

Nästa steg

Bolaget siktar nu på att bli en internationell aktör och att bli en självklar nyckelkomponent för e-handlare. Det har varit ett stort intresse kring produkten och dess möjlighet att effektivt förbättra ett bolags kommunikation och att öka engagemang och intresse hos kund.