E-handeln har boomat under Corona-pandemin och efterfrågan ökar ständigt i Europa.
Det här har inneburit att mindre e-handelsplattformar, varumärkesbutiker och detaljhandlare har svårigheter att hävda sig i konkurrensen med de större e-handelsplattformarna.
DHL Supply Chain har därför utvecklat en ny lösning och erbjuder nu e-handelsföretag tillgång till vårt europeiska nätverk av 30 logistikcenter i strategiska storstadslägen.
Logistikcenter som är specialiserade på bearbetning, plockning, packning och leverans av online-beställningar.
Leveranshastigheten tillsammans med pris är ofta de avgörande faktorerna för konsumentens köpbeslut. Fler och fler förväntar sig att få sin beställning nästa dag, vilket innebär att närheten mellan säljarens lager och köparens läge är en nyckelfaktor. Det är här som DHL Supply Chains unika nätverk kan göra stor skillnad.
”Vanligtvis saknar mindre och medelstora handlare kapacitet att vara närvarande i varje europeiskt land, vilket gör att de kan missa intressanta marknader och affärer. Även större e-handelsföretag kan tycka att det är tungt att ha hög närvaro på alla marknader, inte minst vad gäller kassaflöde och kostnadseffektivitet. Därför erbjuder vi nu e-handelsföretag en nätverkslösning, säger Hendrik Venter, CEO DHL Supply Chain MLEMEA. ”En lösning som ger kunderna tillgång till alla våra etablerade tjänster, skräddarsytt efter kundens behov och mycket flexibelt. Vi stödjer hela leveranskedjan – från inkommande hantering och lagring, plock och pack, leverans samt returhantering. Vår möjlighet att skala upp flexibelt enligt faktiska ordervolymer, uppskattas särskilt mycket av våra kunder.”
Flexibla och motståndskraftiga leveranskedjor
Mot bakgrund av Brexit är EFN-lösningen ännu mer relevant för både brittiska och andra europeiska e-handelsföretag. ”Vi förstår både våra kunders som slutkonsumenternas behov av sömlösa e-handelslösningar, med eller utan Brexit”, säger José Nava, CEO DHL Supply Chain UK & Irland.
”Med de utmaningar som Brexit medför och effekten av pandemin är våra kunder angelägna att göra sina leveranskedjor mer motståndskraftiga, men samtidigt också mer flexibla vad gäller volymfluktuationer och andra hinder i den globala handeln. Det här gäller även företag i EU som vill ge service till sina kunder i Storbritannien på ett effektivt sätt. Att minska beroendet av enskilda marknader och geografiska områden och ha flera lager har påskyndats av pandemin, men är här för att stanna. Närhet till marknaden och skalbara lösningar ger stora fördelar,” tillägger han.
E-handelsföretag vars strategi är direktförsäljning har stor nytta av styrkan i vårt europeiska nätverk.
”För oss var DHL:s European Fulfillment Network en perfekt lösning när vi startade e-handel till konsumenter i Tyskland, och nu är målet att snabbt skala upp till flera europeiska marknader med hjälp av nätverket,” säger Manav Bhandari, CEO Jamoona Food & Beverages.
Kostnadsbesparingar och förbättrade leveranstider
Tjänsten kan anpassas modulärt efter region eller land beroende på kundens behov, samt tack vare korta ledtider för implementering även skala upp eller ned beroende på ordervolymer. DHL Supply Chains starka regionala närvaro på alla större europeiska marknader inklusive Storbritannien är nyckeln. Nätverksmodellen kan ha en betydande påverkan på kundernas resultat. En kund som använde nätverksmodellen sänkte sina kostnader med 30%, främst tack vare inrikes fraktpriser istället för internationella.
Kunder som använder vår flexibla nätverkslösning har redan fått betydande kostnadsbesparingar samtidigt som leveranstiderna förbättrats avsevärt. Användare av DHL Supply Chains europeiska leveransnätverk kan både dra nytta av den enorma flexibiliteten samtidigt som de blir mer attraktiva för slutkonsumenten tack vare en snabbare och mer transparent frakt. Som marknadsledande inom 3PL-logistik utvecklar vi strategier tillsammans med kunderna, för att kunna skala upp snabbt och optimera utförande samtidigt som det är kunden som har kontroll över hela kundupplevelsen. Kunden drar nytta av vår expertis inom e-handel, vår globala kapacitet och ”last-mile footprint.”