De lanserar analysverktyg som hjälper klädföretag i krisen

Den nya verklighet vi befinner oss i har helt kastat om verksamheten för många företagare.

De lanserar analysverktyg som hjälper klädföretag i krisen 1
Michael Collaros, medgrundare av Norna.

Handlare, som redan innan känt sig pressade, tvingas nu ställa om och enbart fokusera på digital försäljning, samtidigt som de står utan verktyg för att klara av en sådan kraftig transformation. I en redan hårt konkurrensutsatt e-handelsbransch har utmaningarna blivit allt svårare och vissa spår att handelsjättar som Amazon kan vinna ännu mer mark efter att krisen lagt sig. För att jämna ut spelplanen och ge bättre förutsättningar att hantera nuvarande och kommande utmaningar lanserar nykomlingen Norna en mjukvara som ska hjälpa den svenska klädindustrin.

Under två års tid har det svenska startup-företaget Norna utvecklat mjukvaran Veriscope som gör det möjligt att i realtid följa modebranschen och se utveckling av modeller, prisbilder och mönster direkt i dator eller mobil. Tjänsten samlar data från marknaden, inte från individer vilket särskiljer den från andra liknande lösningar.

Genom det användarvänliga gränssnittet kan man, med hjälp av AI och bildigenkänning, enklare analysera och arbeta mer förutseende för att se åt vilket håll marknaden rör sig. Denna typ av big data analys ligger bakom många e-handelsjättars stora framgångar och flera retailers inom modeindustrin har idag inte tillgång till dessa verktyg.

– Modebranschen är motsägelsefull på så sätt att det finns en väldigt hög trendkänslighet och kunskap kring textilier, men när det kommer till tekniska lösningar för att förbättra affären ligger de en bra bit efter. De starka traditionerna har gjort att många bolag inom detaljhandeln har svårigheter att anpassa sig till den digitala världen. Det finns stora möjligheter att arbeta mer med AI och bildigenkänning inom big data, vilket kommer att vara nödvändigt för att bli mer flexibel i handelns nya verklighet, säger Michael Collaros, medgrundare av Norna.

Veriscope kan med hjälp av avancerad AI göra omedelbara analyser av marknaden och anpassa produktion och prissättning på inte bara produkter utan produktkategorier, modeller, färg och mönster. Detta möjliggör ökad omsättning och bättre marginaler samtidigt som analysverktygen i Veriscope minimerar risken för överproduktion, vilket skapar en mer hållbar verksamhet. De bakomliggande lösningarna kommer bland annat från IBM som hjälpt företaget att bygga upp en multicloudlösning.

– Med den här tjänsten får man en helt annan insyn i efterfrågan på marknaden med ett användarvänligt gränssnitt. Genom att enklare kunna läsa av data i realtid får användaren bättre förutsättningar att agera på de väldigt snabba förändringarna vi ser just nu. Detta är ett väldigt konkret exempel på hur man kan tillämpa avancerad teknik och göra den enkel och tillgänglig för fler, säger Martin Rydén, teknisk chef och intraprenör på IBM.

Större aktörer som Amazon förväntas inte drabbas lika hårt av krisen, vilket deras senaste massrekryteringar vittnar om.

De har dessutom arbetat med liknande datainsamling och analys ett bra tag och den digitala kontexten är helt naturlig för dem. Även efter att denna kris har lagt sig kan det bli tufft för handlare att konkurrera med jätten och deras närmande av den svenska marknaden har tidigare väckt oro. Den svenska modebranschen är många stolta över. Politiker marknadsför den gärna och svenska designers och varumärken bidrar till en positiv bild av Sverige internationellt. Det skapar jobb i flera olika led. Svenska entreprenörer och innovatörer kan bli bättre på att ta fram tekniska lösningar för modebranschen för att möta de stora utmaningar vi står inför. Det svenska innovationssystemet kan bli ännu bättre.

– Att konkurrera med Amazons storlek och affärsmodell är inte vad man i första hand bör ta sikte på, men att ta fram och tillgängliggöra verktyg som stöttar den svenska modebranschen är till nytta för svenska jobb och företag, och kan ge oss konkurrensfördelar som kommer till konkret nytta, säger Michael Collaros.

Mjukvarans första version förväntas vara färdigställd och tillgänglig på marknaden redan i vår. Norna har lyckats kombinera världsunik teknik med specialkompetenser från hela världen. Genom starka samarbeten, med bland annat IBM, har de skapat en teknik som i framtiden även kommer att kunna spåra samt identifiera piratkopior och förutspå kommande trender.